UCHWAŁA Nr XXXIX/192/2017 Rady Gminy Łączna z dnia 28 grudnia 2017 w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Łączna

2018-01-15 1120
Art. czytany: 2856 razy

UCHWAŁA Nr XXXIX/192/2017
Rady Gminy Łączna
z dnia 28 grudnia 2017

w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Łączna
Na podstawie art. 18a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. , poz. 446 z późn. zm.), w związku z art. 229 pkt 3), art.238 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( Dz. U. z 2017r. poz.1257 ) Rada Gminy Łączna uchwala, co następuje:
§ 1
Po rozpatrzeniu skargi trzech radnych Gminy Łączna , na pominięcie zakładu ubojni drobiu w Zagórzu w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Łączna, po zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji Rewizyjnej , uznaje się skargę za bezzasadną z przyczyn określonych w uzasadnieniu do niniejszej uchwały.
§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Gminy. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Gminy Łączna do powiadomienia skarżących o sposobie załatwienia skargi, poprzez przesłanie odpisu niniejszej uchwały wraz z uzasadnieniem.
§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.



U Z A S A D N I E N I E
Dnia 15 listopada 2017r, do Rady Gminy Łączna wpłynęło pismo Wojewody Świętokrzyskiego dotyczące spostrzeżeń radnych Gminy Łączna odnośnie funkcjonowania gminy.
Cztery spośród 10 spostrzeżeń, dotyczyły realizacji zadań własnych Gminy w związku z czym, Wojewoda Świętokrzyski przekazał powyższe punkty Radzie Gminy Łączna, według właściwości do załatwienia.
W oparciu o przedstawione dokumenty a także wyjaśnienia pracowników Urzędu Gminy ustalono, co następuje.
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego zostało przyjęte uchwałą Nr XXI/101/2016 Rady Gminy Łączna z dnia 18 lipca 2016 r.
Zgodnie z obowiązującym prawem, miejscowy plan zagospodarowania jest aktem prawa miejscowego, natomiast studium to dokument sporządzany dla całego obszaru gminy, określający w sposób ogólny politykę przestrzenną i lokalne zasady zagospodarowania.
Obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego, który jest aktem prawa miejscowego, przyjęty uchwałą Nr V/30/2011 Rady Gminy Łączna z dnia 24 lutego 2011 r. obejmujący nieruchomość ubojni drobiu „Marlej” dopuszcza na w/w terenie obsługę produkcji w gospodarstwach rolnych i hodowlanych.
Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2017 r. poz. 1875 ze zm. ) „do wyłącznej właściwości rady gminy należy:
5) uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.”

Rada Gminy Łączna podejmowała uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmian miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
po czym w trybie nadzoru przesyłane były do Wojewody Świętokrzyskiego.
Wojewoda Świętokrzyski nie miał zastrzeżeń do niniejszych uchwał, były one zgodne z prawem.
Zmiany miejscowego planu przestrzennego umożliwiające w przyszłości budowę osiedli, obiektów usługowych, szeroko rozumianej infrastruktury, a także tworzenie nowych miejsc pracy dają możliwość rozwoju Gminy, polepszenia warunków bytowych i prawidłowego funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa.

Do Uchwały Nr XII/52/2015 Rady Gminy Łączna z dnia 30 września 2015 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu górniczego, Wojewoda Świętokrzyski nie zgłosił zastrzeżeń , a co za tym idzie jest ona zgodna z prawem.
Zgodnie z art. 104 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz.U. 2017 poz. 2126) „Jeżeli w wyniku zamierzonej działalności określonej w koncesji przewiduje się istotne skutki dla środowiska, dla terenu górniczego bądź jego fragmentu można sporządzić miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, na podstawie przepisów o zagospodarowaniu przestrzennym.” Sporządzenie planu miejscowego ma więc obecnie charakter jedynie fakultatywny.

Przewidywane dla środowiska skutki działalności określonej w koncesji określa się w opracowaniu ekofizjograficznym sporządzanym na potrzeby studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a także na podstawie odpowiednio projektu zagospodarowania złoża albo planu zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla.
Zgodnie z art. 104 ust. 6 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz.U. 2017 poz. 2126) „Koszty sporządzenia projektu planu, o którym mowa w ust. 2, ponosi przedsiębiorca.”

Zarzuty względem zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla firmy PCC Silicium oraz zarzuty dotyczące pozostałych zmian planów są więc bezzasadne.

W związku z art. 239 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego - w przypadku gdy skarga uznana została za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy bez zawiadamiania skarżącego.