U C H W A Ł A Nr XLII/32/2010 Rady Gminy Łączna z dnia 30 września 2010

2011-01-05 0940
Art. czytany: 2861 razy


U C H W A Ł A Nr XLII/32/2010

Rady Gminy Łączna
z dnia 30 września 2010


w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2010-2013



Na podstawie art.18 ust.1 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.), oraz art.110 ust.10 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz. U. z 2008 r. Nr 115, poz. 728 z późn. zm.), oraz art.6 ust.1 i 2, art.2 pkt 2, ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. 180. poz.1493) ze zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia 10 czerwca 2010r. (Dz.U. z dnia13 lipca 2010r. nr.125 poz.842) Rada Gminy Łączna u c h w a l a, co następuje:


§ 1

Uchwala się Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie
na lata 2010-2013, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.


§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Łączna oraz Kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Łącznej.


§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.











U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U.180.poz.1493) i zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia 10 czerwca 2010 roku ( Dz.U. z dnia 13 lipca 2010 nr 125 poz. 842 zgodnie z art. 6. 2 do zadań własnych gminy należy w szczególności tworzenie gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz tworzenie zespołów interdyscyplinarnych, które zapewnią fachową pomoc i wsparcie ofiarom przemocy.









































Załącznik do Uchwały Nr XLII/32/2010
Rady Gminy Łączna
z dnia 30 września 2010 roku


GMINNY PROGRAM PRZCIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE
na lata 2010 – 2013


WSTĘP

Rodzina jest podstawową i niezastąpioną grupą, jedynym i niepowtarzalnym środowiskiem kształtującym osobowość, system wartości, poglądy, styl życia. Rodzice czy opiekunowie są wzorem dla dzieci. Ważną rolę w prawidłowo funkcjonującej rodzinie odgrywają wzajemne relacje pomiędzy rodzicami, oparte na miłości i zrozumieniu.
W przypadku dezorganizacji, rodzina nie jest w stanie realizować podstawowych zadań. Role wewnątrzrodzinne ulegają zaburzeniu, łamane są reguły, a zachowania poszczególnych członków rodziny stają się bardziej niezgodne z normami prawnymi i moralnymi oraz oczekiwaniami społecznymi.
Mówiąc o przemocy należy pamiętać, iż jest ona zjawiskiem występującym powszechnie w naszym społeczeństwie, jest ona obecna w codziennym życiu.
Przemoc doznawana w rodzinie rodzi konsekwencje niezmiernie głębokie i szkodliwe, dając o sobie znać w postaci zaburzeń emocjonalnych w bliższej lub dalszej perspektywie czasowej.
Według definicji zawartej w art. 2 pkt 2 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy
w rodzinie, przemoc to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste osób wymienionych w pkt 1 (członek rodziny – osoba najbliższa w rozumieniu art. 115 § 11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997r. – Kodeks Karny),
w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienie i krzywdy moralne
u osób dotkniętych przemocą.
Najczęściej występujące formy przemocy to: przemoc psychiczna, ekonomiczna, fizyczna i seksualna
Na terenie Gminy Łączna przemoc w rodzinie najczęściej występuje w rodzinach najuboższych, jest powiązana z alkoholizmem, niskimi dochodami finansowymi na członka rodziny, niskim wykształceniem, małą świadomością społeczną. Przypadki znęcania najczęściej odbywają się w domach rodzinnych, w zamkniętym kręgu osób, gdzie świadkami są jedynie członkowie rodziny. Praktycznie ofiary przemocy boją się, a niejednokrotnie wstydzą się o tym mówić i rozgłaszać. Trudno jest im w tych sprawach zeznawać w sądzie
i dlatego wolą, aby przemoc ta trwała. Tylko bardzo zdeterminowane ofiary przemocy decydują się na jej przerwanie, poprzez zgłoszenie tego faktu odpowiednim organom.
Z uwagi na powyższe fakty konieczne jest podjęcie działań zmierzających w kierunku edukacji społeczeństwa, dostarczając wiedzy o zjawisku przemocy i sposobach radzenia sobie z problemami. Niezbędne jest również zapewnienie profesjonalnej pomocy.





I. PODSTAWA PRAWNA

Zadania w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, zasady postępowania wobec osób dotkniętych przemocą w rodzinie, oraz zasady postępowania wobec osób stosujących przemoc w rodzinie określa ustawa z dnia 29 lipca 2005r.
o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie Dz.U. Nr 180, poz. 1493. ze zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia 10 maja 2010r. Dz.U. z dnia13 lipca 2010r. Nr.125 poz.842
lub ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2007r. Nr 70, poz.473, z późn.zm.), chyba że przepisy niniejszej ustawy stanowią inaczej

Zgodnie z art. 1.1 ustawy - Przemoc w rodzinie narusza podstawowe prawa człowieka, w tym prawo do życia i zdrowia oraz poszanowania godności osobistej, a władze publiczne mają obowiązek zapewnić wszystkim obywatelom równe traktowanie i poszanowanie ich praw i wolności, a także w celu zwiększenia skuteczności przeciwdziałania przemocy w rodzinie
a w szczególności w art.3.1. Osobie dotkniętej przemocą w rodzinie udziela się bezpłatnej pomocy, w szczególności w formie:
1). Poradnictwa medycznego, psychologicznego, prawnego, socjalnego, zawodowego i rodzinnego.
2) Interwencji kryzysowej i wsparcia.
3) Ochrony przed dalszym krzywdzeniem, przez uniemożliwienie osobom stosującym przemoc korzystania ze wspólnie zajmowanego z innymi członkami rodziny mieszkania oraz zakazanie kontaktowania się i zbliżania się do osoby pokrzywdzonej.
4) Zapewnienia osobie dotkniętej przemocą w rodzinie bezpiecznego schronienia w specjalistycznym Ośrodku Wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.
5) Badania lekarskiego w celu ustalenia przyczyn i rodzaju uszkodzeń ciała związanych z użyciem przemocy w rodzinie oraz wydania zaświadczenia lekarskiego w tym przedmiocie.
6) Zapewnienia osobie dotkniętej przemocą w rodzinie, która nie ma tytułu prawnego do zajmowanego wspólnie ze sprawcą przemocy lokalu, pomocy w uzyskaniu mieszkania.

Art.6.1. Zadania w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie są realizowane przez organy administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 12 marca 2004 o pomocy społecznej ( Dz.U.2009 Nr175 poz.1362, z póź. zmianami) lub ustawy z dnia 26 października 1982r o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi (Dz. U.z 2007r. Nr 70, poz.473,z póź, zm.)chyba że przepisy niniejszej ustawy stanowią inaczej.

Art.6.2 Do zadań własnych Gminy należy w szczególności tworzenie gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w tym:
1. opracowanie i realizacja gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie.
2. prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie w szczególności poprzez działania edukacyjne służące wzmocnieniu opiekuńczych i wychowawczych kompetencji rodziców w rodzinach zagrożonych przemocą w rodzinie.
3. zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia.
4. tworzenie zespołów interdyscyplinarnych.



Art.9a.1. Gmina podejmuje działania na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
w szczególności w ramach pracy w zespole interdyscyplinarnym.

Art.9a.2 Zespól interdyscyplinarny powołuje Wójt, Burmistrz albo Prezydent Miasta.
3. W skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą przedstawiciele:
1) jednostek organizacyjnych pomocy społecznej.
2) gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych
3) Policji
4) oświaty
5) ochrony zdrowia
6) organizacji pozarządowych

4. W skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą także kuratorzy sądowi.
5) W skład zespołu interdyscyplinarnego mogą wchodzić także, prokuratorzy oraz przedstawiciele podmiotów innych niż określone w ustępie 3, działających na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
6) Przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego jest wybierany na pierwszym posiedzeniu zespołu spośród jego członków.
7) Posiedzenia zespołu interdyscyplinarnego odbywają się w zależności od potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na trzy miesiące.
8) Zespól interdyscyplinarny działa na podstawie porozumień zawartych pomiędzy Wójtem, Burmistrzem albo Prezydentem Miasta a podmiotami, o których mowa w ust.3 lub 5.
9) Obsługę organizacyjno- techniczną zespołu interdyscyplinarnego zapewnia ośrodek pomocy społecznej.
10) Zespół interdyscyplinarny może tworzyć grupy robocze w celu rozwiązywania problemów związanych z wystąpieniem przemocy w rodzinie w indywidualnych przypadkach.
11) W skład grup roboczych wchodzą przedstawiciele :
1. jednostek organizacyjnych pomocy społecznej
2.gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych
3.Policji
4.oświaty
5.ochrony zdrowia.
12). W skład grup roboczych mogą wchodzić także kuratorzy sądowi, a także przedstawiciele innych podmiotów, specjaliści w dziedzinie przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
13). Członkowie zespołu interdyscyplinarnego oraz grup roboczych wykonują zadania w ramach obowiązków służbowych lub zawodowych.
14). Prace w ramach grup roboczych są prowadzone w zależności od potrzeb zgłaszanych przez zespół interdyscyplinarny lub wynikających z problemów występujących w indywidualnych przypadkach
15) Rada Gminy określi, w drodze uchwały, tryb i sposób powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego oraz szczegółowe warunki jego funkcjonowania.

Art. 9 d. 1. Podejmowanie interwencji w środowisku wobec rodziny dotkniętej przemocą odbywa się w oparciu o procedurę Niebieskiej Karty i nie wymaga zgody osoby dotkniętej przemocą w rodzinie.
2. Procedura Niebieskiej Karty obejmuje ogół czynności podejmowanych i realizowanych przez przedstawicieli jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, Policji, oświaty i ochrony zdrowia, w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy w rodzinie.
3. Przedstawiciele podmiotów, o których mowa w ust. 2, realizują procedurę Niebieskie Karty w oparciu o zasadę współpracy i przekazują informację o podjętych działaniach przewodniczącemu zespołu interdyscyplinarnego.
4.Wszczęcie procedury Niebieskie Karty następuje przez wypełnienie formularza Niebieska Karta w przypadku powzięcia w toku prowadzonych czynności służbowych lub zawodowych, podejrzenia stosowania przemocy wobec członków rodziny lub w wyniku zgłoszenia dokonanego przez członka rodziny lub przez osobę będącą świadkiem przemocy w rodzinie.

II. CEL GŁÓWNY

Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie oraz zwiększenie dostępności
i skuteczności pomocy .


III. CELE SZCZEGÓŁOWE

a) zmiana postaw mieszkańców wobec przemocy w rodzinie,
b) wzrost liczby przeszkolonych osób przygotowanych do pomagania rodzinie
z problemem przemocy,
c) spadek liczby przypadków przemocy,
d) spadek liczby rodzin, w których interwencje podejmowane są wielokrotnie,
e) stała edukacja środowiska lokalnego poprzez: ulotki, broszury, festyny, itp.


IV. Realizatorzy programu

Podmioty działające w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie:
- Urząd Gminy,
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Łącznej,
- Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- Szkoły,
- Policja,
- Służba zdrowia,
- Punkt Informacyjno – Konsultacyjny,
- Kurator Sądowy


V. Finansowanie
1. Budżet gminy,
2. Budżet państwa,
3. Inne źródła







VI. PODSTAWOWE ZADANIA

Lp. Tematy Zadania Termin Odp. za realizację


Tworzenie gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie.


I.
Powołanie
Zespołu interdyscyplinarnego
Zespół będzie się składał z grupy specjalistów reprezentujących instytucje realizujące program
(przedstawicieli jednostki organizacji pomocy społecznej, gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, policji, edukacji, ochrony zdrowia)
Wrzesień-październik 2010 Wójt Gminy
Kierownik GOPS

II.
Prowadzenie przez Zespół Interdyscyplinarny zintegrowanych i skoordynowanych działań w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie w szczególności poprzez:
- podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie, mających na celu zapobieganie zjawisku,
- diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie,
- inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie,
- opracowanie i realizacja planu pomocy w indywidualnych przypadkach,
- rozpowszechnianie informacji o instytucjach oraz możliwościach udzielania pomocy w środowisku lokalnym,
- inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemoc w rodzinie,
- monitorowanie sytuacji rodzin, w których istnieje zagrożenie wystąpienia przemocy oraz rodzin w których dochodzi do przemocy,
- prowadzenie dokumentacji działań podejmowanych wobec rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz efektów tych działań.
2010 - 2013
Kierownik GOPS
Zespół Interdyscyplinarny
III. Realizacja programów ochrony ofiar przemocy w rodzinie oraz pracy ze sprawcą przemocy. - kierowanie do psychologa ofiar oraz sprawców przemocy, działającego w ramach punktu konsultacyjnego,oraz do PCPR w Skarżysku-Kam.
- współpraca z instytucjami prowadzącymi Hostele, Domy samotnej matki,
- określenie sposobu rozwiązania problemów związanych z przemocą, dotyczących indywidualnych środowisk,
- kierowanie na grupy wsparcia ofiar oraz sprawców przemocy inicjowane przez psychologa do PCPR w Skarżysku-Kam. 2010 - 2013 Zespół Interdyscyplinarny
GOPS
Policja
GKRPA
IV. Podwyższenie umiejętności kadry podmiotów lokalnych.

- systematyczne podnoszenie wiedzy i kwalifikacji przedstawicieli różnych grup zawodowych tj. pracowników socjalnych, pracowników służby zdrowia, członków gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, dzielnicowych w zakresie świadczenia pomocy ofiarom przemocy domowej 2010 - 2013 Wójt Gminy
Kierownik GOPS
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie

V. Przygotowanie i udostępnianie broszur i ulotek informacyjnych
o instytucjach udzielających pomocy w sytuacjach doświadczenia przemocy w rodzinie
- rozpowszechnianie broszur i ulotek dotyczących zjawiska przemocy w rodzinie wśród lokalnej społeczności,
- dostarczenie informacji społeczeństwu o instytucjach udzielających pomocy i wsparcia ofiarom przemocy w rodzinie,
- umieszczenie powyższych informacji na stronie internetowej Urzędu Gminy. 2010 - 2013 Zespół Interdyscyplinarny
GKRPA
GOPS
VI. Edukacja dzieci i młodzieży w zakresie sposobów radzenia sobie ze stresem i agresją
- prowadzenia zajęć informacyjno – edukacyjnych,
- wspieranie różnych form spędzania czasu wolnego sprzyjających zachowaniom nie agresywnym. 2010 -2013 Zespół Interdyscyplinarny
GKRPA,
Policja