UCHWAŁA Nr XVII/144/2012 Rady Gminy Łączna z dnia 28 marca 2012r.

2012-04-16 1535
Art. czytany: 3293 razy

w sprawie przyjęcia stanowiska w sprawie oświaty.

UCHWAŁA Nr XVII/144/2012
Rady Gminy Łączna
z dnia 28 marca 2012r.

w sprawie przyjęcia stanowiska w sprawie oświaty.


Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Gminy Łączna uchwala, co następuje:



§ 1.
Przyjmuje się Stanowisko w sprawie oświaty stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2.
Zobowiązuje się Wójta Gminy Łączna do przekazania Stanowiska określonego w § 1 stosownym instytucjom publicznym, gminnym jednostkom oświatowym i związkom zawodowym reprezentujących pracowników oświaty.

§ 3.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Łączna.

§ 4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem powzięcia.





















Uzasadnienie
do uchwały Nr XVII/144/2012 Rady Gminy Łączna
z dnia 28 marca 2012 r.

W związku z prośbą Związku Miast i Gmin Regionu Świętokrzyskiego z dnia 20 lutego 2012 roku o przyjęcie na najbliższej sesji stanowiska w sprawie istniejącej sytuacji w gminnej oświacie - Rada Gminy Łączna, do kompetencji której należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadań edukacji publicznej – pragnie przyłączyć się do ogólnokrajowej dyskusji.
Rada zna wagę zadań oświatowych i rozumie ich znaczenie dla rozwoju społeczności lokalnej i przyszłości Państwa. Uchwała jest naszym głosem, apelem i protestem przeciwko wprowadzaniu nowych lub rozszerzaniu istniejących zadań bez zabezpieczenia gminom środków finansowych na ten cel.
Z uwagi na powyższe podjęcie powyższej uchwały jest zasadne i celowe.

































Załącznik
do Uchwały Nr XVII/144/2012
Rady Gminy Łączna
z dnia 28 marca 2012r.


STANOWISKO
Rady Gminy Łączna w sprawie oświaty.

Niniejsze stanowisko poprzedzone zostało wnikliwą debatą przeprowadzoną w 2011 roku przy okazji reorganizacji gminnej sieci szkolnej. Wypracowane stanowisko Rada Gminy Łączna przyjmuje jako swoje stanowisko w sprawie oświaty - nasz wkład we wspólne dzieło rozwijania polskiego systemu edukacji.
Prowadzenie oświaty na terenach gmin jako zadanie własne zostało przypisane gminom w 1996 r. Na jego realizację otrzymujemy subwencję oświatową - na każdego ucznia, w wysokości określonej przez Ministerstwo Finansów.
Już na etapie projektowania budżetu na 2011 rok stało się oczywiste, że utrzymując obecną sieć szkół w budżecie Gminy niebawem zabraknie środków na ich utrzymanie, nie wspominając już o zaspakajaniu innych potrzeb lokalnej społeczności takich jak : budowa dróg, kanalizacji itp.
Taka struktura dochodów nigdy w większości gmin nie pokrywała wydatków na szkoły podstawowe i gimnazja. Wspomniany system finansowania wpłynął na konkurencyjność poszczególnych szkół, jednak na poziomie szkół podstawowych – nie sprawdził się. Silna więź rodziców z najbliższą szkołą sprawia, że dzieci zapisywane są zgodnie z ich obwodem, w najbliższej placówce.
Owa konkurencyjność okazała się zgubna dla małych szkół, a przy obecnym wciąż postępującym niżu demograficznym – stała się powodem ich likwidacji.
Niestety skala podwyżek dla nauczycieli w ciągu ostatnich dwóch lat oraz system osiągania średnich wynagrodzeń, załamała nasze finanse. System subwencjonowania na jednego ucznia spowodował, że nie jesteśmy w stanie dalej dotować szkół w takim zakresie jak dotychczas.
Należy podkreślić, że zarówno przedszkola jak i tzw. „zerówki' stanowią zadanie własne gmin i w całości utrzymywane są z budżetu gminy.
W terenach wiejskich, gdzie spadek urodzin jest największy, nie da się zostawić jednej szkoły z uwagi na rozległość terenu i niską gęstość zaludnienia, powodowałoby to konieczność dowożenia uczniów w promieniu kilkunastu kilometrów. Dlatego też klasy są tam nieliczne.
O skali tego zjawiska doskonale jest poinformowany Minister Finansów na podstawie sprawozdań finansowych wszystkich gmin. Likwidowane szkoły powstały w zupełnie innej sytuacji demograficznej, a z wymienionych wyżej względów obecnie brak było racjonalnych podstaw do ich dalszego prowadzenia. Zwłaszcza, że istnieją bardzo duże i elementarne potrzeby społeczne mieszkańców Gminy w zakresie infrastruktury.
W 2011r. wydatki bieżące oświaty wynosiły 5.513.584,00 zł tj. 48,3% ogólnych wydatków bieżących Gminy Łączna. Rokrocznie na utrzymanie oświaty gmina, oprócz subwencji oświatowej przeznacza środki własne w wysokości ok. 1,6 mln zł. Pomimo braku pomocy finansowej ze strony Państwa Gmina wybudowała i oddała do użytku w 2011 roku nowy kompleks oświatowy (wartość inwestycji 11.2 mln zł ) i modernizuje istniejące obiekty.
Sytuacja jest bardzo poważna, ponieważ jesteśmy w okresie realizacji dużych inwestycji unijnych, dla których musimy zagwarantować udział własny. Podpisując umowy w latach 2008 - 2011, nie mogliśmy przewidzieć, że rząd tak dramatycznie podwyższy wynagrodzenia nauczycieli i nie zrekompensuje ich adekwatnie do wydatków.
Przy czym podwyżki obejmują zarówno nauczycieli szkół jak i nauczycieli przedszkoli i zerówek, których prowadzenie stanowi zadanie własne gmin.
Jesteśmy w dramatycznej sytuacji finansowej spowodowanej przez rząd, który równocześnie nakłada na nas ograniczenia, co do możliwości zadłużania się na wydatki bieżące, a takimi są wynagrodzenia nauczycieli. Na podstawie kolejnych ustaw przekazywane są nam następne zadania bez odpowiedniej rekompensaty finansowej, np. „piecza zastępcza' wymuszająca na nas dodatkowe zatrudnienia pracowników socjalnych. Większość zadań zleconych jest niedoszacowanych - jak prowadzenie urzędu stanu cywilnego, ewidencji ludności itp.
Niewątpliwie również przejęcie gospodarki odpadami od 1 lipca 2013 r. spowoduje dodatkowe obciążenia dla budżetów gmin.
Jednak głównym i podstawowym problemem jest dofinansowanie oświaty. Z uwagi na powyższe proponujemy:
- zwiększenie subwencji oświatowej,
- zwiększenie pensum nauczycielskiego do 24 – 26 godzin,
- subwencjonowanie przedszkolaków,
- utworzenie jednego systemu obejmującego całość pomocy materialnej dla uczniów,
- uchylenie postanowień Karty Nauczyciela, a zwłaszcza :
- obowiązku wypłat dodatku uzupełniającego,
- likwidacja dodatków: mieszkaniowego, wiejskiego.
Apelujemy także do nauczycielskich związków zawodowych , aby w pracach nad zmianami prawa oświatowego prowadziły rzeczywisty, racjonalnie ukierunkowany dialog z samorządem i innymi organizacjami we wspólnej trosce o jakość edukacji młodego pokolenia.
Mamy nadzieję, że problemy nasze, stworzone przez kolejne rządy, doczekają się pozytywnego rozwiązania.