Uchwała Nr XXI/167/2012 Rady Gminy Łączna z dnia 26 września 2012

2012-11-22 0836
Art. czytany: 2933 razy

w sprawie: przyjęcia do realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Łączna na lata 2012-2015


Uchwała Nr XXI/167/2012
Rady Gminy Łączna
z dnia 26 września 2012

w sprawie: przyjęcia do realizacji Gminnego Programu Wspierania
Rodziny w Gminie Łączna na lata 2012-2015

Na podstawie art. 7 ust. 1pkt. 6 oraz art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990
roku o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 2 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 roku ( Dz. U. z 2009 roku, Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.), art.2 ust. 3 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 roku ( Dz.U. z 2011 roku, Nr 149. 887), Ustawy z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 ( Dz. U. z 2011 roku, Nr 45 poz. 235 z póź. zm) Rada Gminy Łączna , uchwala co następuje:

§1

Przyjmuje się do realizacji Gminny Program Wspierania Rodziny w Gminie Łączna na lata 2012-2015 stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§2

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Łączna oraz Kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

§3

Uchwała wchodzi z dniem podjęcia.








U Z A S A D N I E N I E
Zgodnie z ustawą z dnia 29 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z dnia 21 lipca 2011 roku) art.3 ust.1 obowiązek wspierania rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej spoczywa na jednostkach samorządu terytorialnego oraz organach administracji rządowej.
Niniejsza uchwała szczegółowo określa zasady wspierania rodziny oraz sposób zabezpieczenia podstawowych potrzeb rodziny i dziecka.





















Załącznik
do Uchwały Nr XXI/167/2012
Rady Gminy Łączna
z dnia 26 września 2012r.








GMINNY PROGRAM WSPIERANIA RODZINY
NA LATA 2012-2015
















Gmina Łączna


I. Wprowadzenie

Rodzina jest podstawową komórką społeczeństwa i naturalnym środowiskiem wychowawczym dziecka, które oddziałuje na jego osobowość, przekazując mu tym samym, swój system wartości, tradycje.
Problemy występujące w rodzinie są często złożone i niekiedy wymagają interdyscyplinarnych rozwiązań. Do głównych problemów dezorganizujących życie rodzin należą m.in.: przemoc w rodzinie, uzależnienia, alkoholizm, niezaradność w sprawach opiekuńczo- wychowawczych , zdarzenia losowe, które wywołują sytuacje kryzysowe i są powodem złej sytuacji materialnej rodzin. Rodziny dysfunkcjonalne wymagają stałego monitorowania przez pracowników socjalnych, asystentów rodzin, pedagogów szkolnych, policji, kuratorów sądowych, przedstawicieli innych instytucji, które mają kontakt z rodziną.
Podstawowym założeniem Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2012-2015 jest utworzenie spójnego systemu wsparcia dzieci
i rodzin , które przeżywają trudności w wypełnianiu funkcji
opiekuńczo- wychowawczych, w celu przywrócenia im zdolności do wypełniania tych funkcji. Realizowane w ramach Programu zadania, koncentrować się będą nie tylko na dziecku, ale na całej rodzinie.

II. Uwarunkowania prawne podejmowanych działań w ramach programu wpierania rodzin
Realizując „ Gminny Program Wspierania Rodziny w Gminie Łączna na lata 2012-2015”, zadania które zostały przyjęte, są spójne z kierunkami działań przyjętych w szczególności w następujących aktach prawnych:
- Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 roku ( Dz. U. z 2011 roku, Nr 149 poz. 887);
- Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej ( Dz. U. z 2009 roku, Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.);
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493 z późn. zm.);
- Ustawa z dnia 25 lutego 1964 roku- Kodeks rodzinny i opiekuńczy
( Dz. U. z 1964 roku, Nr 9, poz. 59 z późn. zm.);
- Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich ( Dz. U. z 2002 roku, Nr 11, poz. 109 z późn. zm.) ;
- Ustawa z 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do 3 lat
( Dz. U. z 2011 roku, Nr 45 poz. 235).

III. Diagnoza

Pod opieką Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Łącznej aktualnie znajduje się 246 rodzin, w tym liczba osób w rodzinach 923 osoby.
Najczęstszym powodem korzystania ze świadczeń pomocy społecznej są przede wszystkim niskie dochody, bezrobocie oraz bezradność w sprawach opiekuńczo- wychowawczych i w prowadzeniu gospodarstwa domowego.
Edukacja szkolna w Gminie Łączna realizowana jest przez następujące placówki oświatowe:
1.Zespół Szkół w Łącznej
2.Zespół szkół w Goździe
3.Stowarzyszenie Rozwoju Społecznego ,,Zalezianka”


Tabela nr 1
Uczniowie szkół podstawowych i gimnazjum w gminie Łączna


Rodzaj instytucji Liczba dzieci w roku szkolnym 2012\2013
Szkoła Podstawowa w Łącznej
234
Gimnazjum
165
Punkt Przedszkolny w Łącznej 50
Szkoła Podstawowa w Goździe 86
Przedszkole samorządowe w Goździe 40
Stowarzyszenie rozwoju społecznego ,,Zalezianka” 56

Dzieci z rodzin będących pod opieką GOPS w Łącznej są objęte pomocą w formie dożywiania w ramach rządowego programu „ Pomoc Państwa w zakresie dożywiania”.
IV. Zasoby
Instytucje i organizacje realizujące zadania w zakresie wspierania rodziny oraz inne pełniące funkcje wspierające:
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Łącznej;
- Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
- Placówki oświatowe;
- Policja;
- Placówki służby zdrowia;
- Sądy i kuratorzy Sądowi;
- Zespół Interdyscyplinarny.

V. Adresaci
Adresatami Programu są dzieci i rodziny z terenu gminy Łączna przezywające trudności w sferze opiekuńczo- wychowawczej, w której wychowują się dzieci oraz rodziny, w których dzieci umieszczone zostały
w pieczy zastępczej.
Wszystkie dzieci wymagają harmonijnego rozwoju i przyszłej samodzielności życiowej. Szczególnej uwagi wymagają dzieci i młodzież
z rodzin niewydolnych wychowawczo. Dysfunkcje, które są spowodowane
w głównej mierze uzależnieniami, przyczyniają się do powstania znacznych strat rozwojowych dzieci żyjących w tych rodzinach.
Rozwój emocjonalny i intelektualny młodego pokolenia zależy od prawidłowo spełnianej funkcji przez środowisko rodzinne. Niskie dochody rodziny, powodujące sytuacje, w których nie będzie ona w stanie własnym zaspokajać podstawowych potrzeb życiowych, to tylko jeden z czynników prowadzących do wykluczenia społecznego. Ponadto dodatkowymi problemami są m.in.: alkoholizm, przemoc, przestępczość, demoralizacja, niedostosowanie społeczne.
Przywrócenie prawidłowego funkcjonowania rodzin jest największym zyskiem dla społeczności lokalnej, w każdej sferze życia.






VI. Zadania
Cel szczegółowy 1.
Zabezpieczenie podstawowych potrzeb bytowych dziecka

ZADANIA
Wskaźniki realizacji działań
1. Zapewnienie pomocy materialnej
i rzeczowej ubogich rodzin
- liczba i forma udzielanej pomocy;
- liczba rodzin i dzieci w tych rodzinach objętych pomocą;
2. Objęcie dożywianiem wszystkich tego wymagających dzieci
- liczba dzieci korzystająca z posiłków;
3. Zapewnienie osobom doznającym przemocy miejsc w ośrodkach interwencji kryzysowej - liczba rodzin i dzieci w tych rodzinach objętych monitorowaniem
4. Zapewnienie osobom doznającym przemocy miejsc w ośrodku interwencji kryzysowej - liczba osób dorosłych i dzieci przebywających w placówkach

Cel szczegółowy 2.
Zapobieganie powstawaniu sytuacji kryzysowych wymagających interwencji oraz rozwiązywanie już istniejących

ZADANIA
WSKAŹNIKI REALIZACJI DZIAŁAŃ

1. Współpraca z kuratorami sądowymi, policją, szkołami w celu wypracowania wspólnych działań profilaktycznych; - liczba rodzin objętych działaniami;
- liczba i rodzaj działań;
2. współpraca z gminną komisją rozwiązywania problemów alkoholowych oraz zespołem interdyscyplinarnym; - liczba rodzin objętych działaniami;
- liczba i rodzaj działań;

3. wspieranie i propagowanie idei wolontariatu oraz innych form aktywności społecznej sprzyjających rozwijaniu postaw charytatywnych w stosunku do osób wymagających pomocy i wsparcia; - liczba i rodzaj działań;
4.Zapewnienie dostępności
poradnictwa specjalistycznego oraz
organizowanie i informowanie o
miejscach pomocy; - liczba i formy przekazów informujących
o miejscach pomocy;
5. Monitorowanie środowisk zagrożonych uzależnieniami, motywowanie do podjęcia terapii przez rodziców dzieci ze środowisk zagrożonych i monitorowanie terapii rodziców. - liczba dzieci objętych monitorowaniem.