UCHWAŁA NR III/13/2014 RADY GMINY ŁĄCZNA z dnia 30 grudnia 2014 r.

2015-01-13 1337
Art. czytany: 3294 razy

w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania terminu spłaty lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny,przypadających Gminie Łączna lub jej jednostk

UCHWAŁA NR III/13/2014
RADY GMINY ŁĄCZNA
z dnia 30 grudnia 2014 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania terminu spłaty lub
rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter
cywilnoprawny,przypadających Gminie Łączna lub jej jednostkom podległym.
Na podstawie 18 ust. 2 pkt.15, art. 40 ust.1, art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku
o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2013 r. poz. 594 ze zm. ) oraz art. 59 ust. 1, 2 i 3 ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2013 r.,poz. 885 ze zm. ) oraz
art. 4 ust.1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych
innych aktów prawnych ( Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 z późn.zm. i Nr 232, poz.
1378, nr 117 poz.676 ) Rada Gminy Łączna uchwala, co następuje:
§ 1. Określa się zasady i tryb umarzania, odraczania terminu spłaty lub rozkładania na
raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie
Łączna lub jej jednostkom podległym.
§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1) jednostkach podległych – rozumie się przez to jednostki budżetowe Gminy Łączna;
2) należnościach pieniężnych – rozumie się przez to należność główną wraz z odsetkami za
opóźnienie, koszty postępowania sądowego i egzekucyjnego oraz inne
należności uboczne, ustalone na dzień złożenia kompletnego wniosku;
3) ulgach – rozumie się przez to: umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty spłaty
należności pieniężnej przypadającej Gminie Łączna lub jej jednostkom podległym;
4) dłużniku – rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną a także jednostkę
organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej;
5) wierzycielu – rozumie się przez to Gminę Łączna i jej jednostki podległe;
6) przedsiębiorcy – rozumie się przez to każdy podmiot prowadzący działalność
gospodarczą, bez względu na formę organizacyjno-prawną, sposób finansowania,
wielkość czy zarobkowy charakter tej działalności;
§ 3. 1. Należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny mogą zostać umorzone
w całości, jeżeli:
1) osoba fizyczna - zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła
majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła
przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza
kwoty 6.000,00zł; osoba prawna - została wykreślona z właściwego rejestru osób
prawnych przy jednoczesnym braku majątku,
z którego można by egzekwować należność, a
odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby
trzecie;
Id: EE306D35-A968-440C-B4E0-28EEADAD8DF8. Podpisany Strona 1
2) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się
kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie
egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
4) jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji;
5) zachodzi ważny interes dłużnika lub interes publiczny.
2. W przypadku gdy oprócz dłużnika głównego są zobowiązane inne osoby, należności,
o których mowa w ust. 1, mogą zostać umorzone tylko wtedy, gdy warunki umarzania
są spełnione wobec wszystkich zobowiązanych.
3. W przypadku wystąpienia okoliczności wymienionych w ust. 1 i ust. 2 należności
mogą być umorzone w całości z urzędu, w formie jednostronnego pisemnego
oświadczenia woli wierzyciela.
§ 4. 1. Ulga może zostać udzielona na wniosek dłużnika, z uwzględnieniem
uzasadnionego ważnego interesu dłużnika lub interesu publicznego, biorąc pod uwagę
możliwości płatnicze dłużnika, a w szczególności jeżeli:
1) dłużnik – osoba fizyczna nie jest w stanie uiścić należności pieniężnych z uwagi na
niskie dochody lub zagrożenie dla egzystencji dłużnika oraz osób pozostających na jego
utrzymaniu wywołane bezrobociem, niepełnosprawnością, długotrwałą lub ciężką
chorobą dłużnika lub członka jego rodziny, sieroctwem, klęską żywiołową, zdarzeniem
losowym lub inną wyjątkowo trudną sytuacją życiową;
2) dłużnik – osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości
prawnej, znajduje się w przejściowej trudnej sytuacji ekonomicznej.
2. Udzielenie ulgi na wniosek dłużnika następuje w formie pisemnego oświadczenia
woli lub porozumienia.
3. W przypadku nie udzielenia ulgi wierzyciel pisemnie zawiadamia dłużnika o odmowie
jej udzielenia.
§ 5. 1. Wniosek o udzielenie ulgi dłużnik składa wierzycielowi.
2. Wniosek o udzielenie ulgi powinien zawierać informacje dotyczące wystąpienia
okoliczności, o których mowa w § 4, opis aktualnej sytuacji finansowej oraz wszelkie inne
okoliczności uzasadniające składany wniosek.
3. Do wniosku powinny zostać dołączone dokumenty potwierdzające okoliczności
w nim wymienione z uwzględnieniem postanowień zawartych w § 8.
4. W przypadku stwierdzenia, że przedstawione dokumenty są niewystarczające do
udzielenia ulgi, wierzyciel wzywa dłużnika do ich uzupełnienia.
5. Nie uzupełnienie wniosku przez dłużnika w wyznaczonym terminie, powoduje
pozostawienie go bez rozpatrzenia.
§ 6. 1. W przypadku, gdy na wniosek dłużnika spłata należności pieniężnych zostanie
odroczona lub rozłożona na raty, terminem zapłaty należności jest dzień, w którym
zgodnie z oświadczeniem woli lub zawartym porozumieniem powinna nastąpić zapłata
należności, której spłatę odroczono albo poszczególnych rat, na jakie została rozłożona
spłata należności.
Id: EE306D35-A968-440C-B4E0-28EEADAD8DF8. Podpisany Strona 2
2. Umorzenie należności głównej powoduje również umorzenie odsetek, należności
ubocznych w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona należność główna.
3. Jeżeli umorzenie dotyczy części należności, wierzyciel oznacza termin zapłaty
pozostałej części należności, z zastrzeżeniem, że w razie niedotrzymania przez dłużnika
terminu jej zapłaty natychmiast wymagalna staje się cała należność.
4. Należność pieniężna staje się natychmiast wymagalna wraz z odsetkami należnymi
od pierwotnego terminu wymagalności do dnia zapłaty, w przypadku ustalenia, że:
1) dowody, na podstawie których udzielono ulgi, okazały się fałszywe;
2) dłużnik wprowadził wierzyciela w błąd, co do okoliczności uzasadniających udzielenie
ulgi;
3) dłużnik nie spłacił należności pieniężnej w odroczonym terminie.
5. W przypadku, gdy dłużnik nie spłacił którejkolwiek z rat – niespłacona należność
pieniężna staje się natychmiast wymagalna wraz z odsetkami należnymi od pierwotnego
terminu wymagalności do dnia zapłaty.
§ 7. Do udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym,
przypadających Gminie Łączna i jej jednostkom podległym, uprawniony jest Wójt Gminy
Łączna.
§ 8. 1. W przypadkach określonych w § 3 ust. 1, pkt 5 oraz § 4 ust. 1, gdy ulga udzielona
przedsiębiorcy stanowi pomoc publiczną, udzielenie jej następuje zgodnie z przepisami
Rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie
stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de
minimis (Dz. Urz. UE L 352 z dnia 24 grudnia 2013r.) oraz Rozporządzenia Komisji (UE)
nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i art. 108 Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym
(Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013r.) .
2. Przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg w spłacie należności cywilnoprawnych, jeżeli
wartość pomocy brutto łącznie z wartością innej pomocy de minimis otrzymanej przez nich
w okresie bieżącego roku kalendarzowego oraz dwóch poprzedzających go lat
kalendarzowych nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 200.000 EUR.
3. Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w sektorze transportu drogowego
przy zachowaniu wszystkich warunków określonych w uchwale, mogą skorzystać z ulg
w spłacie należności cywilnoprawnych, jeżeli wartość pomocy brutto łącznie z wartością
innej pomocy de minimis otrzymaną przez nich w okresie bieżącego roku kalendarzowego
oraz dwóch poprzedzających go lat kalendarzowych nie przekracza kwoty stanowiącej
równowartość 100.000 EUR w przypadku drogowego transportu towarowego i 200.000
EUR w przypadku drogowego transportu pasażerskiego.
4. Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w sektorze produkcji rolnej przy
zachowaniu wszystkich warunków określonych w uchwale, mogą skorzystać z ulg w spłacie
należności cywilnoprawnych, jeżeli wartość pomocy brutto łącznie z wartością innej
pomocy de minimis otrzymaną przez nich w okresie bieżącego roku kalendarzowego oraz
dwóch poprzedzających go lat kalendarzowych nie przekracza kwoty stanowiącej
równowartość 15.000 EUR.
Id: EE306D35-A968-440C-B4E0-28EEADAD8DF8. Podpisany Strona 3
5. Wartość udzielonej pomocy de minimis podlega sumowaniu, niezależnie od organu,
który tej pomocy udzielił.
6. W celu uzyskania pomocy de minimis przedsiębiorca jest zobowiązany przedstawić
organowi udzielającemu pomocy zaświadczenia i oświadczenia, o których mowa
w art. 37 ust.1 i ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach
dotyczących pomocy publicznej (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 Nr 59, poz. 404, z 2008r. Nr
93, poz. 585, z 2010r. Nr 18, poz. 99, z 2011r. Nr 233, poz.1381), tj.:
a) informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis, dotyczące w szczególności
wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności oraz wielkości i przeznaczenia
pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących
się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis,
złożonych na „Formularzu informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de
minimis” (formularz stanowi załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
29 marca 2010r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający
się o pomoc de minimis – Dz. U. nr 53, poz. 311 ze zm.),
b) wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis jaką otrzymał w roku, w którym ubiega
się o pomoc oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat albo oświadczenie o wielkości
pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej
pomocy w tym okresie,
c) w tym również zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie, jakie
otrzymały w roku ,w którym ubiegają się o pomoc ,oraz w ciągu dwóch poprzedzających
go lat ,albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
7. Przedsiębiorca korzystający z pomocy de minimis w ramach niniejszej uchwały jest
zobowiązany do przedłożenia w żądanym terminie – na wniosek organu udzielającego
pomocy – dodatkowych informacji niezbędnych dla jej oceny oraz prawidłowego
udzielenia.
8. Przedsiębiorca korzystający z pomocy de minimis w ramach niniejszej uchwały jest
zobowiązany do przedłożenia organowi udzielającemu pomocy informacji o przekroczeniu
pułapu pomocy de minimis określonego w ust. 2, 3 i 4 w terminie do 14 dni od zaistnienia
tego faktu.
9. Wierzyciel po sprawdzeniu, że może wobec przedsiębiorcy zastosować ulgę w spłacie
należności cywilnoprawnych, wydaje zaświadczenie potwierdzające, że udzielona pomoc
ma charakter pomocy de minimis, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia
20 marca
2007r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie
lub rybołówstwie (Dz. U. nr 53, poz. 354, z 2011r. Nr 34, poz. 174).
10. Równowartość pomocy w euro ustala się według kursu średniego walut obcych,
ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu udzielenia pomocy.
11. Ulgi stanowiące pomoc de minimis lub pomoc deminimis w rolnictwie mogą być
udzielone na podstawie uchwały do dnia 30 czerwca 2021r.
§ 9. 1. Wójt Gminy podaje do publicznej wiadomości informacje o udzielonych ulgach.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, sporządzane są według stanu na dzień
31 grudnia każdego roku kalendarzowego w terminie do 31 maja roku następnego.
Id: EE306D35-A968-440C-B4E0-28EEADAD8DF8. Podpisany Strona 4
§ 10. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Łączna.
§ 11. Traci moc uchwała nr X/90/2011 Rady Gminy Łączna z dnia 8 września 2011r.
roku sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania spłat lub rozkładania na
raty wierzytelności Gminy Łączna i jej jednostek organizacyjnych z tytułu należności
pieniężnych mających charakter cywilnoprawny ,do których nie stosuje się przepisów
ustawy – Ordynacja podatkowa
§ 12. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku
Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.
PRZEWODNICZĄCY
RADY GMINY
ŁĄCZNA
MONIKA PAJĄK
Id: EE306D35-A968-440C-B4E0-28EEADAD8DF8. Podpisany Strona 5
UZASADNIENIE
do Uchwały Nr III/13/2014 Rady Gminy Łączna dnia 30 grudnia 2014r., w
sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania terminu spłaty lub
rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny,
przypadających Gminie Łączna lub jej jednostkom podległym.
Rada Gminy Łączna w dniu 8 września 2011 roku podjęła uchwałę nr X/90/2011 w
sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania spłat lub rozkładania na raty
wierzytelności Gminy Łączna i jej jednostek organizacyjnych z tytułu należności
pieniężnych mających charakter cywilnoprawny ,do których nie stosuje się przepisów
ustawy –Ordynacja podatkowa było odwołanie do rozporządzenia Komisji (WE) nr
1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006r.
W sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L Nr 379
z 28.12.2006r.). Niniejsze rozporządzenie straciło moc obowiązującą i zostało zastąpione
rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1407/2013 w sprawie stosowania art. 107 i 108
Traktatu funkcjonowania Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z
dnia 24 grudnia 2013r.).
Wobec powyższego należało dostawać zapisy uchwały Rady Gminy Łączna w sprawie
szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania terminu spłaty lub rozkładania na raty
należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Łączna
lub jej jednostkom podległym, do obecnie obowiązujących przepisów.
Projekt uchwały został zgłoszony zgodnie z art. 7 ust. 3i 3a ustawy z dnia 30 kwietnia
2004 roku o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, Prezesowi Urzędu
Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie i Ministrowi Rolnictwa I Rozwoju
Wsi.
Prezes UOK i K zaopiniował projekt uchwały pod względem zgodności w rozporządzeniem
Komisji Europejskiej (WE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania
art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.