| 
 | 
| 
 |  
| 
 |  
| 
 |  
Prawo miejscowe   Uchwały Rady Gminy   Rok 2011
 |  
| 
 |  
UCHWAŁA NR VII/52/2011 RADY GMINY ŁĄCZNA z dnia 30 maja 2011 r.
  UCHWAŁA NR VII/52/2011 
RADY GMINY ŁĄCZNA 
z dnia 30 maja 2011 r. 
w sprawie uchwalenia Statutu Sołectwa Kamionki 
Na podstawie art. 35 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 
z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm. ) Rada Gminy Łączna, po przeprowadzeniu 
konsultacji z mieszkańcami Sołectwa Kamionki , uchwala Statut Sołectwa Kamionki 
o następującej treści: 
Rozdział 1. 
Nazwa, obszar i zakres działania, siedziba oraz informacje wstępne. 
§ 1. 
1. Sołectwo Kamionki jest jednostką pomocniczą Gminy Łączna. 
2. Obszar Sołectwa Kamionki obejmuje obręb wsi Kamionki. 
3. Siedzibą organów sołectwa jest miejscowość Kamionki. 
§ 2. 1. Organy Sołectwa działają zgodnie z przepisami prawa, a w szczególności: 
1) ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, 
2) statutu Gminy Łączna, 
3) niniejszego statutu. 
2. Ilekroć w niniejszym Statucie jest dalej mowa o: 
1) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Łączna; 
2) Sołectwie - należy przez to rozumieć Sołectwo Kamionki w Gminie Łączna 
3) Statucie Gminy - należy przez to rozumieć Statut Gminy Łączna; 
4) Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Łączna; 
5) Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Łączna; 
6) Zebraniu wiejskim - należy przez to rozumieć Zebranie Wiejskie Sołectwa 
Kamionki w Gminie Łączna; 
Rozdział 2. 
Zadania i sposób ich realizacji 
§ 3. Do zadań sołectwa należy: 
1. Współdziałanie z organami gminy w wykonywaniu zadań publicznych na rzecz 
mieszkańców sołectwa. 
2. Reprezentowanie interesów mieszkańców sołectwa wobec organów gminy oraz 
w uzasadnionych wypadkach na zewnątrz gminy. 
Id: QOKTW-EAUHT-GSYWO-EZLNI-CNPVK. Podpisany Strona 2 
3. Tworzenie warunków do pełnego udziału w życiu publicznym wszystkich 
mieszkańców sołectwa. 
4. Zgłaszanie do organów gminy projektów przedsięwzięć dotyczących budowy, 
rozbudowy i remontów. 
5. Realizacja wydatków z funduszu sołeckiego zgodnie z przyjętym planem. 
6. Współudział w utrzymaniu porządku i czystości na obszarze sołectwa. 
7. Wydawanie opinii na wniosek Rady Gminy oraz z własnej inicjatywy 
w szczególności w sprawach dotyczących: 
1) studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w zakresie 
dotyczącym obszaru sołectwa; 
2) zmian statutu sołectwa; 
3) przepisów porządkowych; 
4) szkół podstawowych i przedszkoli; 
5) zasad gospodarowania mieniem komunalnym znajdującym się na terenie 
sołectwa; 
6) zmiany nazewnictwa ulic, placów oraz nadawania nazw miejscowościom; 
7) użytkowania dróg gminnych. 
8) rozpatrywania spraw socjalno-bytowych, opieki zdrowotnej, kultury, sportu, 
rekreacji i innych związanych z miejscem zamieszkania. 
§ 4. Sołectwo współdziałając z organami gminy może wyrażać opinie 
w sprawach: 
1. Miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dotyczących obszaru 
sołectwa i obszarów sołectw sąsiednich, jeżeli plany dotyczą gruntów położonych 
przy granicy sołectwa. 
2. Remontów kapitalnych obiektów stanowiących mienie komunalne, budowy 
dróg, ulic oraz ich oświetlenia, kanalizacji, terenów rekreacyjnych i urządzeń 
sportowych. 
3. Zmian rozmieszczenia przystanków komunikacji. 
4. Zmian przeznaczenia obiektów oświaty, służby zdrowia, kultury, pomocy 
społecznej, sportu, rekreacji znajdujących się na terenie sołectwa. 
5. Projektów innych rozstrzygnięć organów gminy w części dotyczącej sołectwa. 
§ 5. Zadania określone w § 3 sołectwo realizuje w szczególności poprzez: 
1. Podejmowanie uchwał. 
2. Wydawanie opinii. 
3. Uczestniczenie w organizowaniu i przeprowadzaniu konsultacji społecznych 
i gospodarczych. 
Id: QOKTW-EAUHT-GSYWO-EZLNI-CNPVK. Podpisany Strona 3 
4. Przedstawianie organom gminy projektów inicjatyw społecznych 
i gospodarczych. 
5. Współpracę w organizacji spotkań radnych Gminy Łączna i Wójta 
z mieszkańcami sołectwa. 
6. Współpracę z innymi jednostkami pomocniczymi Gminy Łączna. 
Rozdział 3. 
Organy sołectwa 
§ 6. Organami sołectwa są: 
1. zebranie wiejskie, 
2. sołtys. 
§ 7. 1. Organem uchwałodawczym sołectwa jest zebranie wiejskie. 
2. Organem wykonawczym sołectwa jest sołtys. 
3. Rada Sołecka jest pomocniczym organem opiniodawczo-doradczym. 
4. Kadencja sołtysa i rady sołeckiej trwa cztery lata. 
§ 8. 1. Do zakresu działania zebrania wiejskiego należy: 1) uchwalanie rocznego 
planu wydatków sołectwa w nieprzekraczalnym terminie do 30 września roku 
poprzedzającego rok budżetowy; 2) rozpatrywanie sprawozdania sołtysa z wykonania 
rocznego planu wydatków sołectwa; 3) wybór i odwoływanie sołtysa i członków rady 
sołeckiej oraz stwierdzanie wygaśnięcia ich mandatu; 4) opiniowanie projektów 
uchwał na prośbę Rady Gminy; 5) podejmowanie inicjatyw społecznych 
i gospodarczych; 6) podejmowanie uchwał w innych ważnych sprawach sołectwa. 
§ 9. 1. Członkami zebrania wiejskiego są stali mieszkańcy sołectwa posiadający 
czynne prawo wyborcze. 2. Osoby uprawnione do udziału w zebraniu wiejskim 
odnotowują swoją obecność na liście obecności wyłożonej do podpisu w miejscu, 
w którym odbywa się zebranie. Lista obecności jest załącznikiem do protokołu 
zebrania i służy do stwierdzenia prawomocności obrad. 
§ 10. 1. Zebrania wiejskie zwołuje sołtys: 1) z inicjatywy własnej; 2) na pisemny 
wniosek 1/5 uprawnionych mieszkańców sołectwa; 3) na pisemny wniosek rady 
sołeckiej; 4) na pisemny wniosek Wójta Gminy. 2. Miejsce i termin zebrania 
wiejskiego ustala i podaje do publicznej wiadomości na tablicach ogłoszeń sołtys - 
najpóźniej 7 dni przed dniem obrad zebrania wiejskiego. 3. Zebrania wiejskie 
zwołuje się, w miarę istniejących potrzeb, nie rzadziej niż 1 raz w roku. 4. 
W przypadku gdy sołtys nie zwoła zebrania, o którym mowa w § 10 pkt 3, zebranie 
zwołuje Wójt na wniosek zainteresowanych mieszkańców. 
Id: QOKTW-EAUHT-GSYWO-EZLNI-CNPVK. Podpisany Strona 4 
§ 11. 1. Obrady zebrania wiejskiego prowadzi sołtys lub upoważniony przez 
sołtysa członek rady sołeckiej. 2. Porządek obrad ustala zebranie na podstawie 
projektu przedstawionego przez sołtysa. 3. Porządek obrad może być zmieniony lub 
uzupełniony na wniosek każdego członka zebrania wiejskiego. 4. Wniosek złożony 
zgodnie z ust. 3 zostaje uwzględniony, jeżeli popiera go zwykła większość obecnych 
członków zebrania wiejskiego. 5. Członkowie zebrania wiejskiego są zobowiązani do 
podpisania listy obecności. 
§ 12. Udział w zebraniu wiejskim obejmuje uprawnienia do: 1) zgłaszania 
inicjatyw uchwałodawczych; 2) głosu w dyskusji; 3) zadawania pytań; 4) żądania 
utrwalenia w protokole własnych wniosków i wypowiedzi; 5) zgłaszania kandydatur 
i kandydowania. 
§ 13. 1. Uchwały zebrania wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów 
w głosowaniu jawnym, chyba, że przepis szczególny stanowi inaczej. 2. Głosu 
w dyskusji udziela sołtys lub prowadzący zebranie. 3. Uchwały zebrania wiejskiego 
podpisuje sołtys. 4. Przebieg obrad zebrania wiejskiego jest protokołowany 
każdorazowo przez protokolanta, którego wyznacza sołtys lub przewodniczący 
zebrania spośród członków zebrania. 5. Protokoły zebrania wiejskiego podpisuje 
przewodniczący zebrania oraz protokolant. Do protokołu dołącza się listę obecności 
uczestników zebrania. 6. Protokoły z zebrań wiejskich przechowuje sołtys do końca 
swojej kadencji, po czym przekazuje je do Urzędu Gminy w celu archiwizacji. 7. 
Uchwały zebrania wiejskiego sołtys podaje do publicznej wiadomości w sposób 
zwyczajowo przyjęty. 
§ 14. Do zakresu działania sołtysa należy w szczególności: 1) wykonywanie 
uchwał zebrania wiejskiego; 2) reprezentowanie sołectwa wobec organów Gminy 
oraz w uzasadnionych przypadkach na zewnątrz; 3) zwoływanie posiedzeń rady 
sołeckiej; 4) kierowanie akcją pomocy w sołectwie oraz w razie wypadków losowych 
i klęsk żywiołowych, a w szczególności poprzez wykonywanie zarządzeń Wójta; 5) 
uczestniczenie w naradach sołtysów organizowanych przez Wójta; 6) uczestniczenie 
w posiedzeniach Rady Gminy; 7) składanie na zebraniu wiejskim sprawozdań ze 
swojej działalności oraz działalności rady sołeckiej; 8) składanie sprawozdań 
z wykonania planu wydatków sołectwa, najpóźniej do 31 marca roku następującego 
po roku, którego dotyczy plan do skarbnika gminy; 9) przygotowywanie projektów 
uchwał zebrania wiejskiego; 10) kierowanie bieżącymi sprawami sołectwa z zakresu 
administracji publicznej; 11) załatwianie bieżących spraw związanych 
z zarządzaniem mieniem komunalnym; 12) współdziałanie z organami Gminy 
Łączna w organizowaniu i przeprowadzaniu konsultacji społecznych; 13) 
opracowywanie projektów inicjatyw społecznych i gospodarczych przedstawianych 
organom gminy; 14) organizowanie spotkań radnych Gminy Łączna i Wójta 
z mieszkańcami sołectwa; 15) zgłaszanie wniosków do komisji Rady Gminy; 16) 
tworzenie warunków do współpracy z jednostkami organizacyjnymi Gminy Łączna; 
17) nadzorowanie prac wykonywanych na rzecz sołectwa. 
Id: QOKTW-EAUHT-GSYWO-EZLNI-CNPVK. Podpisany Strona 5 
§ 15. 1. Pełnienie obowiązków sołtysa ma charakter społeczny. 2. Rada Gminy 
ustanawia w formie uchwały zasady, na jakich sołtysowi przysługuje dieta oraz zwrot 
kosztów podróży służbowej. 
§ 16. 1. Sołtys współdziała z radą sołecką. 2. Rada sołecka składa się z minimum 
3 osób. 3. Pracami rady sołeckiej kieruje sołtys. 4. Sołtys może wyznaczyć swojego 
zastępcę spośród członków rady sołeckiej. 5. Do zadań rady sołeckiej należy 
w szczególności: 1) wspomaganie działalności sołtysa poprzez wydawanie opinii; 2) 
proponowanie porządku obrad zebrania wiejskiego; 3) zbieranie wniosków i innych 
wystąpień mieszkańców w sprawach sołectwa; 4) utrzymywanie kontaktów 
z organizacjami społecznymi współpracującymi z jednostkami samorządu 
terytorialnego. 
§ 17. 1. Posiedzenia rady sołeckiej odbywają się w miarę potrzeb. 2. O terminie 
posiedzenia rady sołeckiej zawiadamia sołtys. 3. W posiedzeniach rady soleckiej 
mogą uczestniczyć radni lub inne zaproszone osoby bez prawa głosowania. 4. 
Przebieg zebrania Rady Sołeckiej jest każdorazowo protokołowany. Protokoły 
przechowuje sołtys do końca swojej kadencji, po czym przekazuje je do Urzędu 
Gminy w celu archiwizacji. 
Rozdział 4. 
Zarządzanie mieniem sprawy finansowe 
§ 18. 1. Sołtys zarządza przekazanym sołectwu mieniem komunalnym w ramach 
zwykłego zarządu. 2. Rada określa zasady przekazywania mienia, którym mowa 
w ust. 1, odrębną uchwałą. 3. Składniki mienia komunalnego zakupione ze środków 
wyodrębnionych dla sołectwa lub przekazanych pozostają w posiadaniu sołectwa, 
o ile rada nie postanowi inaczej. 
Id: QOKTW-EAUHT-GSYWO-EZLNI-CNPVK. Podpisany Strona 6 
§ 19. 1. Wójt w terminie do dnia 31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy 
informuje sołtysa o wysokości środków finansowych dla sołectwa. 2. Po otrzymaniu 
informacji od Wójta Sołtys zwołuje zebranie wiejskie, na którym uchwala się 
wniosek sołectwa zawierający roczny plan wydatków z określeniem zadań, kosztów 
i uzasadnieniem. 3. Wniosek o którym mowa w pkt. 2 sołtys przekazuje Wójtowi 
w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy. 4. Sołtys, po 
otrzymaniu od Wójta informacji o odrzuceniu wniosku z powodu nie spełnienia 
wymogów określonych w pkt. 3 może podtrzymać wniosek, kierując go do Rady 
Gminy za pośrednictwem Wójta w terminie 7 dni od otrzymania informacji. 5. 
Wniosek sołtysa Rada Gminy rozpatruje w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. 
6. Budżet sołectwa tworzą: 1) przychody własne pochodzące z gospodarowania 
mieniem gminnym i przekazanego mienia komunalnego; 2) środki przyznane 
uchwałą rady gminy na wykonanie dodatkowych zadań zleconych sołectwu a nie 
objętych planem finansowym; 3) wpłaty osób fizycznych i prawnych udostępnione 
sołectwu w drodze uchwały rady gminy. 7. W ramach budżetu Gminy może być 
wyodrębniony fundusz sołecki na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 lutego 
2009r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2009r. Nr 52 poz. 420 z późn. zm. ). 8. 
W przypadku przekazania sołectwu dodatkowych zadań, z którymi wiążą się wydatki 
nieuwzględnione w rocznym planie wydatków sołectwa, otrzymuje ono środki 
finansowe niezbędne do wykonywania tych zadań. 
§ 20. 1. Sołtys jest osobą upoważnioną do dysponowania środkami finansowymi 
sołectwa. 2. Jeżeli sołtys z przyczyn nie powodujących wygaśnięcie jego mandatu nie 
może czasowo wykonywać swoich obowiązków, Wójt wyznacza spośród członków 
rady sołeckiej osobę upoważnioną do dysponowania środkami finansowymi 
sołectwa. 
§ 21. 1. Obsługę finansowo-księgową sołectwa zapewnia Wójt. 2. Przed 
obciążeniem sołectwa kosztami prac wykonywanych na rzecz sołectwa wymaga się 
pisemnej akceptacji sołtysa na dokumencie obciążeniowym. 
Rozdział 5. 
Kontrola i nadzór nad działalnością zebrania wiejskiego i sołtysa 
§ 22. 1. Kontrola działalności organów sołectwa sprawowana jest na podstawie 
kryteriów zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności. 2. Kontrola 
działalności organów sołectwa ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie 
działalności organów poddanych kontroli. 
§ 23. 1. Kontrolę działalności organów sołectwa sprawuje rada gminy. 2. Funkcję, 
o której mowa w ust. 1, rada gminy realizuje poprzez działania własne lub 
wyznaczonych komisji, w tym komisji rewizyjnej. 
§ 24. 1. Organy wymienione w § 23 mają prawo bezpośredniego wglądu 
w działalność organów sołectwa. 2. Kontrola działalności organów sołectwa 
dokonywana jest na zlecenie rady gminy, jednak nie rzadziej niż jeden raz na cztery 
lata. 
Id: QOKTW-EAUHT-GSYWO-EZLNI-CNPVK. Podpisany Strona 7 
§ 25. Członkowie organów wymienionych w § 23, w związku z wykonywanymi 
zadaniami z zakresu kontroli działalności organów sołectwa, mają prawo do: 1) 
swobodnego wstępu do pomieszczeń przeznaczonych na działalność organów 
sołectwa; 2) wglądu do wszelkich dokumentów związanych z działalnością organów 
sołectwa; 3) przeprowadzania oględzin składników mienia będących w posiadaniu 
sołectwa; 4) żądania od sołtysa udzielania ustnych i pisemnych wyjaśnień; 5) 
korzystania z pomocy specjalistów zatrudnionych w urzędzie gminy i gminnych 
jednostkach organizacyjnych. 
§ 26. 1. Członek organów wymienionych w § 23 podlega wyłączeniu od kontroli, 
na wniosek lub z urzędu, jeżeli wyniki kontroli mogłyby oddziaływać na jego prawa 
lub obowiązki, na prawa lub obowiązki małżonka albo osoby pozostającej z nim 
faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia 
bądź osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. 2. Członek 
organów wymienionych w § 23 może być wyłączony od kontroli, na wniosek lub 
z urzędu, w każdym czasie, jeżeli zachodzą uzasadnione wątpliwości co do jego 
bezstronności. 3.O przyczynach powodujących wyłączenie członka organów 
wymienionych w § 23 niezwłocznie zawiadamia się przewodniczącego rady gminy. 
§ 27. 1. Informacje uzyskane w wyniku przeprowadzonej kontroli organy 
wymienione w § 23 przedstawiają w protokole kontroli. 2. Protokół kontroli zawiera 
opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli działalności organu sołectwa, 
w tym ustalonych nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn powstania, zakresu 
i skutków tych nieprawidłowości oraz osób za nie odpowiedzialnych. 3. Protokół 
pokontrolny otrzymuje również kontrolowany organ sołectwa. 
§ 28. Zadania z zakresu kontroli wykorzystania przydzielonych sołectwu środków 
finansowych rada gminy zleca komisji rewizyjnej. 
§ 29. 1. Nadzór nad działalnością organów sołectwa sprawowany jest na 
podstawie kryterium zgodności z prawem. 2. Organami nadzoru nad działalnością 
organów sołectwa jest Rada Gminy i Wójt. 
Rozdział 6. 
Wybory sołtysa i rady sołeckiej 
§ 30. 1. Wybory sołtysa i członków rady sołeckiej są powszechne, równe, 
bezpośrednie, większościowe i odbywają się w głosowaniu tajnym. 2. Wybór sołtysa 
i wybór rady sołeckiej następuje w dwóch oddzielnych głosowaniach. 
§ 31. 1. Prawo wybierania (czynne prawo wyborcze) sołtysa i członków rady 
sołeckiej ma każdy obywatel polski, który najpóźniej w dniu wyborów kończy 18 lat 
i stale mieszka na obszarze sołectwa. 2. Nie mają prawa wybierania osoby: 1) 
pozbawione praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu; 2) pozbawione 
praw wyborczych orzeczeniem Trybunału Stanu; 3) ubezwłasnowolnione 
prawomocnym orzeczeniem sądowym. 
§ 32. Prawo wybieralności (bierne prawo wyborcze) przysługuje osobie mającej 
prawo wybierania (czynne). 
Id: QOKTW-EAUHT-GSYWO-EZLNI-CNPVK. Podpisany Strona 8 
§ 33. 1. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej na kolejną kadencję zarządza Wójt 
w terminie 2 miesięcy od dnia objęcia funkcji. 2. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej 
odbywają się w terminie do trzech miesięcy od dnia ich zarządzenia. 3. W razie 
konieczności przeprowadzenia wyborów sołtysa lub członka rady sołeckiej przed 
upływem kadencji, wybory zarządza się i przeprowadza w ciągu 30 dni od 
wystąpienia ich przyczyny. 
§ 34. 1. Zebranie wiejskie dla wyboru sołtysa i członków rady sołeckiej zwołuje 
Wójt. W tym celu Wójt określa miejsce, dzień i godzinę zebrania oraz wyznacza 
przewodniczącego. 2. Zawiadomienie Wójta o zwołaniu zebrania wiejskiego dla 
wyboru sołtysa i członków rady sołeckiej podaje się do wiadomości mieszkańców 
sołectwa co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania. 
§ 35. 1. Członkowie rady sołeckiej mogą być odwołani przed upływem kadencji 
przez zebranie wiejskie. 2. W sprawie odwołania członków rady sołeckiej stosuje się 
przepisy § 46. 
§ 36. 1. Dla dokonania ważnego wyboru sołtysa i rady sołeckiej, na zebraniu 
wiejskim wymagana jest osobista obecność co najmniej 1/5 uprawnionych 
mieszkańców sołectwa. 2. O ile wyznaczonym terminie nie uzyskano obecności 
wymaganej liczby mieszkańców, wybory w nowym terminie tj. po upływie 15 minut 
od terminu zwołania pierwszego zebrania mogą być przeprowadzone bez względu na 
liczbę obecnych na zebraniu. 3. Uprawnieni mieszkańcy zebrania są zobowiązani do 
podpisania listy obecności. Osoba, która odmówi podpisania listy obecności traci 
prawo do udziału w głosowaniach. 4. Do udziału w zebraniu wiejskim uprawnieni są 
wszyscy, którzy w dniu jego zwoływania są stałymi mieszkańcami sołectwa oraz 
posiadają czynne i bierne prawo wyborcze. Posiadanie czynnego i biernego prawa 
wyborczego w wyborach do organów gminy określa się według przepisów ustawy - 
Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw. 
§ 37. 1. Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie co najmniej 
3 członków wybranych spośród uprawnionych mieszkańców sołectwa. 2. Członkiem 
komisji nie może być osoba kandydująca na sołtysa lub członka rady sołeckiej. 3. 
Wybór członków komisji przeprowadza przewodniczący zebrania wiejskiego. 4. 
Wybór członków komisji odbywa się w głosowaniu jawnym. 5. Członkami komisji 
zostają kandydaci, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów. 6. 
Przewodniczącym komisji zostaje kandydat, który uzyskał największą liczbę głosów. 
W razie równej liczby głosów, wybrany zostaje kandydat najstarszy wiekiem. 
§ 38. 1. Do zadań komisji należy: 1) przyjęcie zgłoszeń kandydatów; 2) 
przygotowanie kart go głosowania; 3) przeprowadzenie głosowania; 4) sporządzenie 
protokołu z przeprowadzonych wyborów. 2. Protokół podpisuje przewodniczący 
komisji, jej członkowie oraz przewodniczący zebrania i podają go bezzwłocznie do 
publicznej wiadomości. 3. Protokół z przeprowadzonych wyborów stanowi załącznik 
do protokołu zebrania wiejskiego. 
Id: QOKTW-EAUHT-GSYWO-EZLNI-CNPVK. Podpisany Strona 9 
§ 39. 1. Wybory sołtysa i członków rady sołeckiej odbywają się spośród 
nieograniczonej liczby kandydatów mających prawo wybieralności, zgłoszonych 
ustnie na zebraniu wiejskim. 2. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić 
zgłoszenie kandydatów i głosowanie dla dokonania wyboru sołtysa. W drugiej 
kolejności przeprowadza się wybory członków rady sołeckiej. 3. Po zarejestrowaniu 
przez komisję wszystkich kandydatów, przewodniczący komisji zgłasza zebraniu 
wiejskiemu wniosek o zamknięcie listy kandydatów na sołtysa oraz członków rady 
sołeckiej. Wniosek podlega przegłosowaniu zwykłą większością głosów obecnych 
członków zebrania wiejskiego, w głosowaniu jawnym. 4. Komisja wydaje karty do 
głosowania opatrzone pieczęcią urzędu gminy. 
§ 40. Głosuje się przez postawienie znaku „X” z prawej strony przy nazwisku 
(nazwiskach) kandydata (kandydatów), którego (których) wybieramy. 
§ 41. 1. Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę 
głosów. 2. Nieważne są głosy na kartach: 1) całkowicie przedartych; 2) bez pieczęci 
urzędu gminy; 3) gdzie postawiono więcej znaków „X” przy nazwiskach kandydatów 
niż jest mandatów. 3. Dopisanie na karcie do głosowania dodatkowych nazw lub 
nazwisk albo poczynienie innych dopisków, nie wpływa na ważność głosu. 
§ 42. 1. Za wybranego na sołtysa uważa się kandydata, który uzyskał największą 
liczbę głosów. 2. Za wybranych na członków rady sołeckiej uważa się kandydatów, 
którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów. 3. W przypadku równej liczby 
głosów przeprowadza się ponowne głosowanie pomiędzy kandydatami o tej samej 
liczbie głosów. Ponownego głosowania nie przeprowadza się jeżeli liczba 
kandydatów z równą liczbą głosów jest większa niż liczba wybranych członków rady 
sołeckiej. 
§ 43. 1. Wygaśniecie mandatu sołtysa lub członka rady sołeckiej następuje na 
skutek: 1) złożenia na ręce Wójta pisemnej rezygnacji z pełnionej funkcji; 2) 
pozbawienia praw publicznych i wyborczych oraz ubezwłasnowolnienia na 
podstawie prawomocnego wyroku sądu; 3) skazania prawomocnym wyrokiem sądu 
za przestępstwa umyślne; 4) śmierci. 2. W przypadkach, o których mowa w ust. 
1 wygaśnięcie mandatu stwierdza niezwłocznie zebranie wiejskie. 
§ 44. 1. W przypadku wygaśnięcia mandatu sołtysa lub członka rady sołeckiej 
przeprowadza się wybory uzupełniające. Przepisy o trybie wyboru sołtysa lub 
członka rady sołeckiej stosuje się odpowiednio. 2. Wyborów uzupełniających członka 
rady sołeckiej nie przeprowadza się, jeżeli do końca kadencji pozostało mniej niż 
3 miesiące. 
Id: QOKTW-EAUHT-GSYWO-EZLNI-CNPVK. Podpisany Strona 10 
§ 45. 1. Sołtys i rada sołecka są bezpośrednio odpowiedzialni przed zebraniem 
wiejskim i mogą być przez zebranie wiejskie odwołani przed upływem kadencji. 2. 
Odwołanie sołtysa lub członka rady sołeckiej następuje z inicjatywy: 1) 1/5 
uprawnionych mieszkańców sołectwa posiadających prawo wybierania zgłoszonej 
w formie pisemnego wniosku; 2) Wójta; 3) Komisji Rewizyjnej Rady zgłoszonej 
w formie pisemnego wniosku. 3. Wniosek o odwołanie powinien zawierać 
uzasadnienie, wnioskom bez uzasadnienia nie nadaje się w biegu. 4. Odwołanie 
sołtysa lub członka rady sołeckiej powinno być poprzedzone wysłuchaniem 
zainteresowanego, chyba że osoba ta wiedziała o terminie zebrania i nie stawiła się 
z przyczyn leżących po jej stronie. 
§ 46. 1. Odwołanie ze stanowiska sołtysa lub członka rady sołeckiej następuje 
z powodu: 1) nie wykonywania swoich obowiązków; 2) naruszenia postanowień 
statutu i uchwał zebrania; 3) dopuszczenia się czynu dyskwalifikującego w opinii 
środowiska. 2. Wniosek o zwołanie zebrania na, którym ma być rozpatrywane 
odwołanie sołtysa lub członka Rady Sołeckiej w przypadkach, o których mowa 
w pkt. 1 musi zawierać uzasadnienie i musi być podpisany przez 1/5 uprawnionych 
mieszkańców sołectwa. 3. Odwołanie sołtysa jest równoznaczne z odwołaniem rady 
sołeckiej. 
§ 47. 1. Zebranie w sprawie odwołania sołtysa w przypadkach o których mowa 
w § 43 i 44 zwołuje Wójt, członka Rady Sołeckiej zwołuje Sołtys. 2. Zebranie 
zwołuje się w terminie 30 dni od zaistnienia przyczyny lub złożenia wniosku. 
§ 48. 1. Zebranie wiejskie dla odwołania sołtysa lub pełnego składu rady sołeckiej 
i dokonania wyborów przedterminowych zwołuje Wójt, ustalając miejsce, dzień 
i godzinę zebrania. Odwołanie następuje na zebraniu wiejskim w głosowaniu tajnym, 
zwykłą większością głosów. 2. Przedterminowego wyboru sołtysa lub członków rady 
sołeckiej dokonuje się na tym samym zebraniu, które zostało zwołane dla odwołania 
sołtysa lub członka rady sołeckiej. 3. Wyborów przedterminowych nie przeprowadza 
się, jeżeli do końca kadencji pozostało mniej niż 3 miesiące. Kadencja sołtysa lub 
członków rady sołeckiej wybranych w wyborach uzupełniających 
i przedterminowych upływa z dniem zakończenia kadencji sołtysa lub członka rady 
sołeckiej wybranych w wyborach zarządzonych na podstawie § 33 ust. 1 i 2. 
§ 49. Wydatki związane z organizacją przygotowań i przeprowadzeniem wyborów 
pokrywane są z budżetu gminy. 
Rozdział 7. 
Postanowienia końcowe 
§ 50. Zmian statutu dokonuje Rada Gminy na zasadach i w trybie dla jego 
uchwalenia. 
§ 51. W przypadkach nieuregulowanych w niniejszym statucie stosuje się przepisy 
ustawy o samorządzie gminnym. 
§ 52. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy 
Id: QOKTW-EAUHT-GSYWO-EZLNI-CNPVK. Podpisany Strona 11 
§ 53. Traci moc uchwała Nr 12/II/96 Rady Gminy w Łącznej z dnia 25 marca 
1996 roku w sprawie uchwalenia statutów sołectw Gminy Łączna. 
§ 54. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia 
w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego. 
Id: QOKTW-EAUHT-GSYWO-EZLNI-CNPVK. Podpisany Strona 1 
Uzasadnienie 
do Uchwały Nr VII/52/2011 Rady Gminy Łączna z dnia 30 maja 2011r. 
Dotychczas obowiązujące statuty sołectw zostały przyjęte uchwałą Rady Gminy 
Łączna w roku 1996 r. Ostatniej zmiany w zakresie statutów sołectw Rada Gminy 
dokonywała w 2006 roku. Wobec licznych zmian przepisów wyższego rzędu 
konieczna jest aktualizacja oraz uregulowanie niektórych zapisów statutu sołectwa 
do aktualnego stanu prawnego. Treść wprowadzonych zmian statutu sołectwa 
została poddana konsultacjom społecznym z mieszkańcami sołectwa, zgodnie z art. 
35 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W związku 
z powyższym podjęcie uchwały jest zasadne. 
  Data wprowadzenia: 2011-08-08 1341 Data upublicznienia: 2011-08-08 Art. czytany: 3059 razy
  
 |  
 
 |  
 Wiadomość wprowadził: Krzysztof Pastuszka
 |  
| 
» Pokaż rejestr zmian dla danej wiadomości
 |  
| 
 |  
 
 | 
 
 |  
| 
 |  
Urząd Gminy Łączna 
Czerwona Górka 1B 
26 - 140 Łączna 
 
tel. 041/25 - 48 - 960 
fax. 041/25-48-977 
 
Godziny otwarcia: 
Poniedziałek 
7.30-16.00 
Wtorek - Czwartek 
7.30-15.30 
Piątek 
7.30-15.00 
 
          Kasa czynna: 
poniedziałek - piątek 
           8.00-13.30 
 
ePUAP – adres skrytki podawczej: /09v7jfy1xv/SkrytkaESP 
 
Starostwo Powiatowe 
w Skarżysku-Kamiennej 
www.spskarzysko.bip.doc.pl 
 
Dziennik Ustaw 
http://dziennikustaw.gov.pl 
Monitor Polski 
http://monitorpolski.gov.pl 
 
 |  
| 
 |  
 
 |