|  | 
|  |  |  |  |  |  | Prawo miejscowe Uchwały Rady Gminy
 Rok 2010
 |  |  |  | 
| UCHWAŁA NR XXXIV/5/2010 RADY GMINY W ŁĄCZNEJ z dnia 22 stycznia 2010 r. 
 UCHWAŁA NR XXXIV/5/2010
 RADY GMINY W ŁĄCZNEJ
 z dnia 22 stycznia 2010 r.
 w sprawie zatwierdzenia 'Planu Odnowy Miejscowości Zalezianka na lata 2010-2018'
 Na podstawie art. 18 ust.2 pkt. 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym
 (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) uchwala się, co następuje:
 § 1. Zatwierdza się 'Plan Odnowy Miejscowości Zalezianka na lata 2010-2018', stanowiący
 załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
 § 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Łączna.
 § 3. Uchwała p o d l e g a o p u b l i k o w a n i u w D z i e n n i k u U r zędowym Województwa
 Świętokrzyskiego oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Łącznej.
 § 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
 U Z A S A D N I E N I E
 Odnowa wsi jest procesem kształtowania warunków życia na obszarach wiejskich, którego
 animatorem i podmiotem jest lokalna społeczność. Celem tego procesu jest podnoszenie
 standardu życia i jego jakości przy zachowaniu tożsamości wsi, jej kultury materialnej i duchowej
 oraz walorów przyrodniczych.
 'Plan Odnowy Miejscowości Zalezianka na lata 2010-2018' jest dokumentem zatwierdzonym
 uchwałą Zebrania Wiejskiego Miejscowości Zalezianka z dnia 20 stycznia 2010 roku. Plan został
 wypracowany metodami oddolnymi przy wsparciu grupy ludzi zainteresowanych podjęciem
 działań na rzecz swojej 'małej ojczyzny'.
 Zatwierdzenie Planu Odnowy Miejscowości przez Radę Gminy jest niezbędne przy ubieganiu
 się o zewnętrzne wsparcie finansowe na rzecz działań w danej miejscowości, zwłaszcza
 z 'Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013' w ramach działania 'Odnowy
 i rozwoju wsi'. Podstawowym elementemtego działania jest pobudzenie aktywności środowisk
 lokalnych i stymulowanie współpracy na rzecz rozwoju i promocji wartości związanych
 z miejscową specyfiką społeczną, kulturalną i przyrodniczą. Odnowa powinna również
 dostosować wieś do wymogów współczesności, do pełnienia nowych funkcji zarówno wobec
 społeczności lokalnej, jak i całego społeczeństwa. Odnowa wsi to przede wszystkim proces
 uaktywniania podstawowego zasobu, jakim dysponuje wieś, czyli zaangażowania mieszkańców,
 mobilizacja ich sił i wszystkich innych dostępnych zasobów.
 PLAN ODNOWY MIEJSCOWOŚCI ZALEZIANKA NA LATA 2010-2018
 Załącznik do uchwały Nr
 XXXIV/5/2010
 Rady Gminy w Łącznej
 z dnia 22 stycznia 2010 r.
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 1 / 42
 Świętokrzyskiego oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Łącznej.
 § 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
 U Z A S A D N I E N I E
 Odnowa wsi jest procesem kształtowania warunków życia na obszarach wiejskich, którego
 animatorem i podmiotem jest lokalna społeczność. Celem tego procesu jest podnoszenie
 standardu życia i jego jakości przy zachowaniu tożsamości wsi, jej kultury materialnej i duchowej
 oraz walorów przyrodniczych.
 'Plan Odnowy Miejscowości Zalezianka na lata 2010-2018' jest dokumentem zatwierdzonym
 uchwałą Zebrania Wiejskiego Miejscowości Zalezianka z dnia 20 stycznia 2010 roku. Plan został
 wypracowany metodami oddolnymi przy wsparciu grupy ludzi zainteresowanych podjęciem
 działań na rzecz swojej 'małej ojczyzny'.
 Zatwierdzenie Planu Odnowy Miejscowości przez Radę Gminy jest niezbędne przy ubieganiu
 się o zewnętrzne wsparcie finansowe na rzecz działań w danej miejscowości, zwłaszcza
 z 'Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013' w ramach działania 'Odnowy
 i rozwoju wsi'. Podstawowym elementemtego działania jest pobudzenie aktywności środowisk
 lokalnych i stymulowanie współpracy na rzecz rozwoju i promocji wartości związanych
 z miejscową specyfiką społeczną, kulturalną i przyrodniczą. Odnowa powinna również
 dostosować wieś do wymogów współczesności, do pełnienia nowych funkcji zarówno wobec
 społeczności lokalnej, jak i całego społeczeństwa. Odnowa wsi to przede wszystkim proces
 uaktywniania podstawowego zasobu, jakim dysponuje wieś, czyli zaangażowania mieszkańców,
 mobilizacja ich sił i wszystkich innych dostępnych zasobów.
 PLAN ODNOWY MIEJSCOWOŚCI ZALEZIANKA NA LATA 2010-2018
 Gmina Łączna
 Plan Odnowy Miejscowości
 Zalezianka
 na lata
 2010 - 2018
 Załącznik do uchwały Nr
 XXXIV/5/2010
 Rady Gminy w Łącznej
 z dnia 22 stycznia 2010 r.
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 2 / 42
 mobilizacja ich sił i wszystkich innych dostępnych zasobów.
 PLAN ODNOWY MIEJSCOWOŚCI ZALEZIANKA NA LATA 2010-2018
 Gmina Łączna
 Plan Odnowy Miejscowości
 Zalezianka
 na lata
 2010 - 2018
 Zalezianka, styczeń 2010 r.
 Plan Odnowy Miejscowości został opracowany zgodnie z zapisami ,,Rozporządzenia w sprawie
 szczegółowych warunków i trybu przyznania pomocy finansowej w ramach działania «Odnowa
 Załącznik do uchwały Nr
 XXXIV/5/2010
 Rady Gminy w Łącznej
 z dnia 22 stycznia 2010 r.
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 3 / 42
 Plan Odnowy Miejscowości został opracowany zgodnie z zapisami ,,Rozporządzenia w sprawie
 szczegółowych warunków i trybu przyznania pomocy finansowej w ramach działania «Odnowa
 i rozwój wsi» objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013’’ z dnia 14
 lutego 2008 roku [Dz. U. 2008, nr 38, poz. 220 z późn. zm.].
 Przy współpracy:
 Urzędu Gminy w Łącznej
 Pro-Inspiracja.pl Rafał Graczkowski ul. Targowa 18, 25-520 Kielce, XII piętro, pokój
 1208/1228 tel./fax 041 343 01 23 e-mail: [email protected]
 Autor Podpis
 mgr Katarzyna Kowalska
 mgr Rafał Graczkowski
 Rozdział Nazwa Strona
 Spis treści 4
 1. Wstęp 5
 2. Uczestnicy debaty strategicznej reprezentujący miejscowość Zalezianka 6
 3. Metodologia 7
 4. Obszar i czas realizacji Planu Odnowy Miejscowości 8
 5. Charakterystyka Miejscowości Zalezianka 9
 5.1 Położenie, przynależność administracyjna, powierzchnia i liczba ludności 9
 5.2 Historia miejscowości 11
 5.3 Określenie przestrzennej struktury miejscowości 12
 6. Inwentaryzacja zasobów służących odnowie miejscowości 12
 6.1 Zasoby przyrodnicze i dziedzictwo kulturowe 12
 6.2 Obiekty i tereny 16
 6.3 Infrastruktura społeczna 17
 6.4 Infrastruktura techniczna 20
 6.5 Przedsiębiorczość i rolnictwo 22
 6.6 Kapitał społeczny i ludzki 23
 7. Kluczowe obszary problemowe 24
 8. Ocena mocnych i słabych stron miejscowości 25
 9. Miejscowość Zalezianka w 2018 roku 27
 10. Komplementarność celów strategicznych z innymi programami 28
 11. Opis planowanych zadań inwestycyjnych i przedsięwzięć aktywizujących społeczność lokalną 29
 11.1 Zadania inwestycyjne do realizacji w latach 2010-2018 wskazane przez mieszkańców miejscowości
 Zalezianka
 30
 11.2 Zadania nie inwestycyjne 31
 12. Opis zadania priorytetowego w ramach „PROW 2007-2013” 32
 12.1 Harmonogram rzeczowo-finansowy zadania priorytetowego 33
 13. Realizacja Planu Odnowy Miejscowości Zalezianka 33
 13.1 Wdrażanie 34
 13.2 Finansowanie 35
 13.3 Komunikacja społeczna i promocja 39
 13.4 Monitoring 40
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 4 / 42
 1. Wstęp
 Plan Odnowy Miejscowości (POM) jako efekt konsultacji społecznych oraz zaangażowania
 mieszkańców miejscowości Zalezianka, stanowi odpowiedź na kluczowe oraz strategiczne
 problemy odnowy i rozwoju wsi. W sposób kompleksowy i długotrwały przyczynia się do
 pełnego, zrównoważonego a zarazem dynamicznego rozwoju miejscowości, w konsekwencji
 również rozwoju całej Gminy Łączna. Dokument stanowi plan strategiczny na lata 2010-2018
 przyczyniający się do pozyskania pozabudżetowych środków pochodzących z montażu źródeł
 krajowych oraz Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej, w szczególności środków
 finansowych „Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013” wspierających realizację
 priorytetowych dla miejscowości inwestycji.
 Plan Odnowy Miejscowości ma charakter biegunowy, łącząc potencjał społeczny oraz
 gospodarczy miejscowości. Plan stanowi nie tylko prognozę osiągniętych rezultatów w końcowej
 fazie planowanych inwestycji, ale również środki i metody wdrażania poszczególnych zmian oraz
 zadań, które w sposób bezpośredni przyczyniają się do poprawy struktury społecznogospodarczej
 miejscowości Zalezianka. Urzeczywistnienie każdego zadania poprzedzone zostanie
 bieżącą analizą potrzeb mieszkańców miejscowości wraz ze sporządzeniem niezbędnych opisów,
 uzasadnień, określeniu kosztów oraz terminów realizacji. W celu zmaksymalizowania możliwości
 rozwoju miejscowości, dokument ma charakter otwarty, tym samym możliwe jest wprowadzanie
 aktualizacji zadań, ze względu na zmiany czynników zewnętrznych oraz wewnętrznych mających
 wpływ na stan miejscowości.
 Dojrzałość społeczna oraz obywatelska mieszkańców sołectwa Zalezianka przyczyniła się do
 opracowania niniejszego dokumentu, poprzez ich partycypację w zebraniu zespołu roboczego
 oraz Zebraniu Wiejskim dotyczącym przyjęcia Planu Odnowy Miejscowości.
 Plan Odnowy Miejscowości Zalezianka zawiera szczegółową charakterystykę miejscowości,
 przy uwzględnieniu struktury demograficzno-gospodarczej wraz z wyszczególnionymi zasobami
 środowiska naturalnego i infrastruktury technicznej. Analiza SWOT pozwoliła na ukazanie
 pełnego obrazu stanu faktycznego szans, zagrożeń planowanych inwestycji oraz mocnych
 i słabych stron miejscowości.
 Plan Odnowy Miejscowości Zalezianka został przygotowany zgodnie z wytycznymi odnośnie
 działania „Odnowa i rozwój wsi” oraz w oparciu o dokumenty strategiczne wyższego rzędu np.
 Strategię Rozwoju Gminy Łączna.
 2. Uczestnicy debaty strategicznej reprezentującą miejscowość Zalezianka
 Spotkanie robocze z dnia 11.01.2010r. pozwoliło na aktywny udział zaangażowanych w prace
 nad Planem Odnowy Miejscowości liderów lokalnych reprezentujących społecznoś ć sołectwa
 Zalezianka.
 Spotkanie, tym samym zyskało rangę debaty, konsultacji społecznych, w której to określone
 zostały kierunki rozwoju miejscowości, zapotrzebowanie na różnego rodzaju inwestycje,
 sprzyjające rozwojowi miejscowości, pod względem gospodarczym i społecznym. Poruszone
 zostały kwestie problemowe dotykające mieszkańców Zalezianki w codziennym życiu oraz szanse
 i kierunki uzdrowienia dyskomfortu mieszkańców, wynikające z sygnalizowanych niedostatków
 i dysproporcji względem innych miejscowości/sołectw Gminy.
 Uczestnicy debaty strategicznej reprezentujący miejscowość Zalezianka:
 1. Romuald Kowaliński – Wójt Gminy Łączna
 2. Jolanta Kołomańska - Radna
 3. Czesław Borowiec – Sołtys Zalezianki
 11.2 Zadania nie inwestycyjne 31
 12. Opis zadania priorytetowego w ramach „PROW 2007-2013” 32
 12.1 Harmonogram rzeczowo-finansowy zadania priorytetowego 33
 13. Realizacja Planu Odnowy Miejscowości Zalezianka 33
 13.1 Wdrażanie 34
 13.2 Finansowanie 35
 13.3 Komunikacja społeczna i promocja 39
 13.4 Monitoring 40
 13.5 Aktualizacja 40
 Bibliografia 40
 Spis tabel 41
 Spis fotografii 41
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 5 / 42
 i kierunki uzdrowienia dyskomfortu mieszkańców, wynikające z sygnalizowanych niedostatków
 i dysproporcji względem innych miejscowości/sołectw Gminy.
 Uczestnicy debaty strategicznej reprezentujący miejscowość Zalezianka:
 1. Romuald Kowaliński – Wójt Gminy Łączna
 2. Jolanta Kołomańska - Radna
 3. Czesław Borowiec – Sołtys Zalezianki
 4. Urszula Majewska
 5. Agnieszka Czerwińska
 6. Robert Grabowski
 7. Tadeusz Kabała
 8. Bogusław Przeorski
 9. Maciej Kalemba
 10. Elżbieta Głowacka
 11. Beata Osman
 oraz moderatorzy zebrania:
 1. Katarzyna Kowalska
 2. Rafał Graczkowski
 Łącznie w dyskusji wzięło udział 13 osób.
 Zdjęcie 1: Spotkanie roboczy dot. POM 11.01.2010 Fot. Pro-inspiracaja.pl, Katarzyna
 Kowalska
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 6 / 42
 Zdjęcie 1: Spotkanie roboczy dot. POM 11.01.2010 Fot. Pro-inspiracaja.pl, Katarzyna
 Kowalska
 Zdjęcie 2: Spotkanie robocze ds. POM 11.01.2010 Fot. Pro-inspiracja.pl Katarzyna
 Kowalska
 3. Metodologia
 Plan Odnowy Miejscowości poprzez zastosowanie metody oddolnej, wynikającej wprost
 z bezpośredniego uczestnictwa mieszkańców miejscowości Zalezianka angażuje dwie
 zainteresowane strony na szczeblu władz Gminy oraz sołectwa.
 Plan Odnowy Miejscowości powstał w oparciu o dwa nurty prowadzenia badań:
 I. Praktyczne zdefiniowanie zagadnień badawczych dotyczących rzeczywistych źródeł
 problemów sołectwa Zalezianka oraz próba stworzenia kompleksowych rozwiązań
 wskazanych kwestii.
 1.1. Metoda „Praca Zespołowa” - Spotkania robocze pozwalały na debatę społeczną oraz na
 swobodną prezentację poglądów każdej ze stron. Wykorzystano technikę „brainstorm” (burza
 mózgów), jako metodę generowania pomysłów i innowacji. Dzięk i z r óżnicowaniu osób
 uczestniczących w spotkaniu możliwe stało się pełne przedstawienie problemów i możliwości
 stworzenia strategii ich rozwiązania. Technika spisywania pomysłów oraz problemów pozwoliła
 na wytworzenie poczucia ich rzeczywistego istnienia oraz umożliwiła ich pełne zdefiniowanie.
 1.2. Analiza SWOT – zdefiniowanie mocnych oraz słabych storn hamujących rozwój bądź
 umożliwiających postęp miejscowości Zalezianka. Próba zakwalifikowania szans i zagrożeń jakie
 mogą nieś ć za sobą zaplanowane inwestycje. Metoda wykorzystana w celu optymalnego
 określenia możliwych perspektyw osiągnięcia skutków działań.
 Realizacja powyższych badań była możliwa dzięki zastosowaniu prezentacji multimedialnej oraz
 użyciu flipczartów.
 II. Teoretyczny zbiór zagadnień dotyczących historii Zalezianki oraz struktury Zalezianki
 w kontekście Gminy Łączna.
 2.1. Analiza materiałów źródłowych – analiza dostępnej literatury oraz danych statystycznych
 dotyczących miejscowości Zalezianka oraz Gminy Łączna.
 2.2. Analizy eksperckie – współpraca z Zespołem Piszącym Monografię Gminy Łączna.
 Proces tworzenia Planu Odnowy Miejscowości Zalezianka na lata 2010-2018
 1. Spotkanie z władzami miejscowości i gminy
 - Omówienie najważniejszych elementów składowych dokumentu, dyskusja na temat aktualnego
 stanu miejscowośc i , u s t a l e n i e t e r m i n ó w s p o t k ań związanych z kolejnymi etapami
 przygotowywania dokumentu,
 2. Spotkanie strategiczne z przedstawicielami miejscowości Zalezianka.
 - Prezentacja informacji ogólnych na temat Planu Odnowy Miejscowości,
 - Warsztaty – analiza potrzeb, opracowanie najważniejszych celów oraz wizji danej
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 7 / 42
 1. Spotkanie z władzami miejscowości i gminy
 - Omówienie najważniejszych elementów składowych dokumentu, dyskusja na temat aktualnego
 stanu miejscowośc i , u s t a l e n i e t e r m i n ó w s p o t k ań związanych z kolejnymi etapami
 przygotowywania dokumentu,
 2. Spotkanie strategiczne z przedstawicielami miejscowości Zalezianka.
 - Prezentacja informacji ogólnych na temat Planu Odnowy Miejscowości,
 - Warsztaty – analiza potrzeb, opracowanie najważniejszych celów oraz wizji danej
 miejscowości przy współudziale osób obecnych na spotkaniu,
 3. Prace nad POM Zalezianka
 - Umieszczenie uwag ze spotkanie strategicznego
 4. Zebranie wiejskie mieszkańców Zalezianka w sprawie przyjęcia Planu
 - Prezentacja multimedialna opracowania,
 - Dyskusja,
 - Głosowanie oraz podjęcie uchwały przez zebranie wiejskie.
 5. Prezentacja Planu Odnowy Miejscowości Zalezianka na Sesji Rady Gminy w Łącznej
 - Podjęcie uchwały przez Radę.
 Plan Odnowy Miejscowości Zalezianka jest dokumentem sporządzonym przy udziale
 mieszkańców sołectwa oraz władz gminnych. Skonsolidowano w nim analizę potrzeb, problemów,
 ale również możliwości i atutów miejscowości, wskazanych przez zainteresowane strony. Tym
 samym dokument w pełni wpisuje się w świadomość mieszkańców Zalezianki i jest przez nich
 akceptowany.
 4. Obszar i czas realizacji Planu Odnowy Miejscowości
 Niniejszy dokument odnosi się do ram czasowych 2010-2018, zaprojektowanych na terenie
 miejscowości Zalezianka inwestycji społeczno-gospodarczych, mających na celu poprawę
 jakości życia mieszkańców całego sołectwa. Plan Odnowy Miejscowości sporządzony jest
 zgodnie z priorytetami i celami dokumentów planistycznych wyższego rzędu (powiatowymi,
 regionalnymi, krajowymi i UE). Wpisuje się w Strategię Rozwoju Gminy Łączna, tym samym
 precyzuje możliwości rozwoju miejscowości Zalezianka, przyczyniając się do poprawy kondycji
 społeczno-gospodarczej całej Gminy.
 Plan Odnowy Miejscowości Zalezianka, jako plan strategiczny pozwala na wykorzystanie
 środków budżetu gminy oraz zewnętrznych, na realizację kluczowych inwestycji, istotnych dla
 społeczności lokalnej. Sprecyzowane przez mieszkańców potrzeby, problemy oraz wskazanie
 efektywnych środków ich naprawy wspomogą sposób zarządzania i administrowania
 miejscowością. Dokument stanie się punktem odniesienia do optymalnego rozwoju
 miejscowości.
 Przy opracowaniu Planu Odnowy Miejscowości, duż ą rolę odegrała społecznoś ć lokalna
 reprezentująca Zaleziankę, czynnie uczestnicząca w pracach Zespołu Roboczego ds. Planu
 Odnowy Miejscowości (11 stycznia 2010 roku) oraz podczas Zebrania Wiejskiego (20 stycznia
 2010 roku).
 5. Charakterystyka Miejscowości Zalezianka
 5.1 Położenie, przynależność administracyjna, powierzchnia i liczba ludności
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 8 / 42
 5. Charakterystyka Miejscowości Zalezianka
 5.1 Położenie, przynależność administracyjna, powierzchnia i liczba ludności
 Zdjęcie 3: Mapa lokalizacyjna miejscowości Zalezianka Źródło www.targeo.pl
 Zalezianka to jedno z sołectw Gminy Łączna położonej w granicach administracyjnych powiatu
 skarżyskiego, zajmującego czę ś ć obszaru województwa świętokrzyskiego. Gmina Łączna
 sąsiaduje z Gminami: Suchedniów, Bliżyn, Masłów, Bodzentyn, Zagnańsk a odległość do miasta
 województwa (Kielc) wynosi 20 km. Gmina Łączna powstała na mocy decyzji społeczeństwa
 lokalnego 1 stycznia 1995 r., oddzielając s ię tym samym od przynależności do Gminy
 Suchedniów.
 Gmina Łączna posiada atrakcyjne położenie geograficzne. Usytuowana jest pomiędzy: od
 wschodu Suchedniowsko-Oblęgorskim Parkiem Krajobrazowym, od Zachodu Sieradowickim
 Parkiem Krajobrazowym, natomiast od południa zajmuje obszar pasma Klonowskiego,
 z najwyższym szczytem Górą Bukową.
 Samo sołectwo Zalezianka znajduje się na pograniczu Gminy Łączna oraz Gminy Zagnańsk.
 Obszar ten posiada współrzędne geograficzne 50º59’49’’N oraz 20º45’34’’E.
 Gminą Łączna zajmuje obszar ok. 62 km², z czego więcej niż 50 % stanowią powierzchnie
 lasów państwowych oraz prywatnych. Gmina rozciąga się po obu stronach trasy E7, natomiast
 Zalezianka stanowić będzie węzeł trasy S7.
 W skład Gminy wchodzi 13 sołectw. Pozycje poszczególnych sołectw pod względem
 powierzchni i liczby mieszkańców na mapie gminy obrazuje poniższe zestawienie.
 Tabela nr 1. Powierzchnia oraz liczba mieszkańców poszczególnych sołectw w gminie
 Łączna wg stanu na 31.12.2007
 Źródło: Urząd Gminy w Łącznej
 Z powyższego zestawienia wynika, iż sołectwo Zalezianka zajmuje największą czę ś ć całej
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 9 / 42
 Tabela nr 1. Powierzchnia oraz liczba mieszkańców poszczególnych sołectw w gminie
 Łączna wg stanu na 31.12.2007
 Źródło: Urząd Gminy w Łącznej
 Z powyższego zestawienia wynika, iż sołectwo Zalezianka zajmuje największą czę ś ć całej
 Gminy. Część obszarów, na której zlokalizowana jest miejscowość zostaje w posiadaniu samego
 sołectwa. Zalezianka dzieli się na Zaleziankę „górną” oraz Zaleziankę „dolną” nazywaną młodszą
 częścią miejscowości.
 Sytuacja demograficzna jest bardzo ważnym czynnikiem oddziaływującym na życie społeczne
 i gospodarcze każdej jednostki administracyjnej. W związku z powyższym przedstawione poniżej
 dane dotyczące sfery społecznej, należy uznać za bardzo istotne, gdyż w sposób pośredni
 decydują o przyszłym potencjale demograficznym obszaru. Miejscowość Zalezianka wpisuje się
 w trendy demograficzne w stosunku do całej struktury Gminy. Istotnym z punktu widzenia stanu
 ludności jest fakt stosunkowo dużej feminizacji ludności w okresie poprodukcyjnym. Z analizy
 wynika, iż kobiety w okresie poprodukcyjnym stanowią około p ołowy kobiet w okresie
 produkcyjnym. Tendencja wśród mężczyzn jest malejąca, około 1 2 % mężczyzn w wieku
 poprodukcyjnym w stosunku do mężczyzn w wieku produkcyjnym.
 Tabela 2 - Miejscowość Zalezianka na tle Gminy Łączna w statystyce stan na 31.12.2009
 rok
 Źródło: Urząd Gminy w Łącznej
 Tabela 3 Struktura ludności miejscowości Zalezianka i Gminy Łączna wg wieku-stan na
 31.12.2009 r.
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 10 / 42
 Tabela 3 Struktura ludności miejscowości Zalezianka i Gminy Łączna wg wieku-stan na
 31.12.2009 r.
 Źródło: Urząd Gminy w Łącznej
 5.2 Historia Miejscowości
 Zalezianka to nazwa miejscowości, której etymologia nie jest do końca wyjaśniona. Tereny
 Zalezianki w zamierzchłych czasach stanowiły obszary w całości pokryte lasami. Mieszkańcy
 okolicznych miejscowości trudnili się bartnictwem. Prawdopodobnie nazwa pochodzi od
 „leziwa”- przyrządu, który używany był przez bartników do zbiorów barci w wyższych partiach
 drzew.
 Rozwój miejscowości Zalezianka jest ściśle powiązany z miejscowością Ł ączna, która
 powstanie swoje wiąże z kolonizacją prowadzoną na tym tere¬nie przez biskupów krakowskich
 w II poło¬wie XIV wieku. Procesy te zapoczątkował biskup Bodzanta, a kontynuował Florian
 z Mokrska, Jan Redlica, Piotr Wysz, Wojciech Jastrząb, a przede wszystkim Zbigniew Oleśnicki.
 Od roku 1795 (po III rozbiorze Polski) tereny obecnej gminy Łączna na okres do 1809 roku
 znalazły się w zaborze austriackim. Następnie weszły w skład Księstwa Warszawskiego (do 1815
 roku), a później Królestwa Polskiego.
 Pierwsza połowa XIX wieku to zanik tradycji hutniczych i górniczych w tym rejonie
 i bartnictwa. Ogromne znaczenie dla rozwoju Łącznej i okolic miała budowa w latach 1820-1836
 traktu warszawskiego. W 1846 roku powstały karczmy w Łącznej i Występie. O ciekawej
 przeszłości historycznej tych terenów świadczą między innymi pomnik powstańca z 1863 r. na
 Występie oraz mogiła żołnierza napoleońskiego z 1813 r. na polanie Obrozik.
 Okres międzywojenny zaznaczył się rozwojem gospodarczym tych terenów. W Łącznej działał
 tartak, spół¬dzielnia „Rolnik”, drobne zakłady handlowe i rzemieślnicze.
 3 września 1939 r. stacja kolejowa w Łącznej zostaje zbombardowana przez niemieckie
 lotnictwo. W okresie II wojny światowej na tych terenach walczyła Armia „Prusy”. W celu
 osłonięcia koncentracji Armii 'Prusy' Wódz Naczelny wydał polecenie płk. Kazimierzowi
 Glabiszowi i ppłk. Bronisławowi Kowalczewskiemu zorganizowanie doraźnej obrony w Górach
 Świętokrzyskich. Ze znajdujących się w Kielcach i okolicy oddziałów polskich zorganizowali oni
 dwie podgrupy 'Kielce' i 'Radom', które miały osłaniać Armię 'Prusy' przed niemieckim
 manewrem okrążającym. Grupa płk Glabisza walczyła na kierunku Skarżysko. Dnia 7 września
 jednostki ppłk Kowalczewskiego stoczyły całodzienny bój pod Łączną i Ostojowem z częścią
 2 Dywizji Lekkiej Wehrmachtu, opóźniając ruchy wroga. W grupie ppłk Kowalczewskiego
 znaleźli się żołnierze z 64, 65, 66 i 77 Pułków Piechoty oraz z 16 Dywizji Piechoty, a także
 jednostki artyleryjskie z 12 i 55 PAL. W ciężkich walkach pod Łączną poległo kilkudziesięciu
 polskich żołnierzy, których pochowano na miejscowym cmentarzu w sześciu kwaterach. Znajduje
 się na nim również zbiorowa mogiła ofiar bombardowania pociągu z września 1939 roku. W 2006
 r. z funduszy Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa postawiono w miejscu mogiły pomnik
 z piaskowca.
 W zasobach Państwowej Ochrony Służby Zabytków w Kielcach znajdują się trzy miejsca
 pamięci narodowej z tego okresu - w Klonowie, Zaleziance i Łącznej.
 5.3 Określenie przestrzennej struktury miejscowości
 O strukturze przestrzennej miejscowości Zalezianka decyduje system historycznie
 ukształtowanego osadnictwa w całej Gminie Łączna.
 Gmina Łączna to wielodrożna wieś zbudowana z kilku powiązanych ze sobą wsi rzędówek
 stanowiących odrębne sołectwa, co stanowi jej charakterystyczną cechę.
 Zalezianka to typowa wieś ulicowa, w której zabudowa skupia się po obu stronach drogi
 gminnej, liczącej na odcinku Zalezianka około 3,4 km. Tereny sołectwa Zalezianka wykorzystane
 są głównie pod zabudowę mieszkaniową budynków wolnostojących parterowych lub
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 11 / 42
 O strukturze przestrzennej miejscowości Zalezianka decyduje system historycznie
 ukształtowanego osadnictwa w całej Gminie Łączna.
 Gmina Łączna to wielodrożna wieś zbudowana z kilku powiązanych ze sobą wsi rzędówek
 stanowiących odrębne sołectwa, co stanowi jej charakterystyczną cechę.
 Zalezianka to typowa wieś ulicowa, w której zabudowa skupia się po obu stronach drogi
 gminnej, liczącej na odcinku Zalezianka około 3,4 km. Tereny sołectwa Zalezianka wykorzystane
 są głównie pod zabudowę mieszkaniową budynków wolnostojących parterowych lub
 kondygnacyjnych. Zalezianka posiada tereny w połowie uzbrojone z możliwością podłączenia
 miejscowości do niektórych brakujących mediów.
 W wyniku sygnalizowanego zapotrzebowania prawdopodobne staję się przekształcenie i zmiana
 Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego i wyznaczenie dodatkowego terenu pod
 zabudowę mieszkaniową, z czym związane są również inwestycje w infrastrukturze drogowej.
 W Zaleziance brak jest wyodrębnionych terenów rekreacyjnych, spełniających funkcję
 integracyjną mieszkańców oraz będących wyznaczeniem centrum miejscowości. Rolę ośrodka
 skupiającego życie publiczne i społeczne pełni teren, na którym zlokalizowane są szkoła oraz
 Kaplica.
 Zalezianka położona jest na terenie o ukształtowaniu wznoszącym. W środkowej części
 miejscowości, w punkcie wierzchołka wniesienia usytuowana jest Kaplica pod wezwaniem św.
 Maksymiliana. Stanowi on dominantę miejscowości ze względu na swoje położenie oraz funkcję
 społeczną.
 Zdjęcie 4: Widok na Kaplicę św. Maksymiliana Fot. Pro-inspiracja.pl Katarzyna Kowalska
 6. Inwentaryzacja zasobów służących odnowie miejscowości
 Zasoby sołectwa to wszelkie elementy materialne i niematerialne wsi oraz otaczającego ją
 obszaru, które mogą być wykorzystane obecnie bądź w przyszłości przy budowaniu oraz realizacji
 publicznych i prywatnych przedsięwzięć odnowy wsi. Przy analizie zasobów wzięto pod uwagę
 następujące ich kategorie: środowisko przyrodnicze, środowisko kulturowe, dziedzictwo
 historyczne, obiekty, tereny, infrastruktura, gospodarka i rolnictwo, instytucje publiczne,
 organizacje społeczne.
 6.1 Zasoby przyrodnicze i dziedzictwo kulturowe
 Zalezianka to miejscowość, której połowa przynależnych terenów stanowią lasy. Bogactwem
 sołectwa są walory naturalne pobliskich terenów, w szczególności będących pod patronatem
 Suchedniowsko-Oblęgorskiego Parku Krajobrazowego. Lasy skrywają bogactwo różnorodności
 form fauny oraz flory przy zmiennym ukształtowaniu terenu sprzyjającemu rekreacji, zwłaszcza
 istniejącą zieleń łęgową z enklawami łąk o cennych walorach przyrodniczych. Przez las przepływa
 również ciek (rzeka) zwana Jaślanką. Bliskość zbiornika wodnego w Jaśle, przyczynia się również
 do wzbogacenia oferty turystycznej samej Zalezianki.
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 12 / 42
 Suchedniowsko-Oblęgorskiego Parku Krajobrazowego. Lasy skrywają bogactwo różnorodności
 form fauny oraz flory przy zmiennym ukształtowaniu terenu sprzyjającemu rekreacji, zwłaszcza
 istniejącą zieleń łęgową z enklawami łąk o cennych walorach przyrodniczych. Przez las przepływa
 również ciek (rzeka) zwana Jaślanką. Bliskość zbiornika wodnego w Jaśle, przyczynia się również
 do wzbogacenia oferty turystycznej samej Zalezianki.
 Zdjęci 5: lasy Zalezianki Fot. Pro-inspiracja.pl, Katarzyna Kowalska
 Podróż do tajemniczego lasu zapewnia doznania estetyczne, ale również historyczne.
 Atrakcyjnie ukształtowany teren Zalezianki stał się miejscem wielu walk partyzanckich.
 Miejscowoś ć położona była na linii frontu walk z okupantem i stała się dwukrotnie ofiarą
 spalenia. Upamiętnieniem mienionych wydarzeń są dwa miejsca pamięci: Osieczno w głębi lasupomnik
 przyrody o wysokości 5 m w postaci drzewa cisa oraz pomnik zlokalizowany koło szkoły
 poświęcony walkom partyzanckim w 1943r. Pomnik stanowi jedno z trzech miejsc pamięci
 narodowej z okresu II wojny światowej zlokalizowanych w Gminie Łączna, pozostałe dwa
 znajdują się w sołectwach: w Klonowie i Łącznej.
 Zdjęci 6: Pomnik partyzantów:„Chwała poległym w walce z hitlerowskim okupantem
 partyzantom”Fot. www.laczna.pl
 Historia walk powstańczych znana jest głównie z przekazów społeczności lokalnej. Wiadomo,
 iż Zalezianka została uhonorowana Orderem II klasy Grunwaldu nadanym w 1984r. za
 zangażownaie społeczości lokalnej w walki partyzanckie.
 Zalezianka jest miejscem, przez które prebiega pieszy, czerwony szlak turystyczny „Diabla
 Góra” liczący 97 km, odcinek trasy przechodzący przez miejscowość liczy około 3,5 kilometra
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 13 / 42
 Zdjęci 6: Pomnik partyzantów:„Chwała poległym w walce z hitlerowskim okupantem
 partyzantom”Fot. www.laczna.pl
 Historia walk powstańczych znana jest głównie z przekazów społeczności lokalnej. Wiadomo,
 iż Zalezianka została uhonorowana Orderem II klasy Grunwaldu nadanym w 1984r. za
 zangażownaie społeczości lokalnej w walki partyzanckie.
 Zalezianka jest miejscem, przez które prebiega pieszy, czerwony szlak turystyczny „Diabla
 Góra” liczący 97 km, odcinek trasy przechodzący przez miejscowość liczy około 3,5 kilometra
 i prowadzi do końca szlaku w Łącznej. Szlak „Diabla Góra” łączy ze sobą miejsca o unikalnych
 walorach przyrodniczych ale również obszary walk partyzanckich i miejsc pamięci.
 Charakterystyczną cechą Gminy Łączna jest mnogoś ć przydrożnych kapliczek oraz krzyży.
 W samej Zaleziankce również są one dostrzegalne na poboczach. Jedna z nich została ufundowana
 w 1914 roku, przez mieszkańców sołectwa, na pamiątkę założenia parafii pod wezwaniem św.
 Szymona i Judy Tadeusza w Łącznej.
 Zdjęcie 7: Kaplica przydrożna w Zaleziance. Fot. Pro-inspiracja.pl, Katarzyna Kowalska
 Istotnym elementem dzidzictwa kulturowego Zalezianki jest Kaplica św. Maksymiliana.
 Wybudowana w latach ’80 XXw. O jej patetycznym charakterze przesądza fakt wybudowania jej
 przy zaangażowniu mieszkańców Zalezianki.
 Zdjęcie 8: Kaplica św. Maksymiliana Fot. Pro-inspiracja.pl, Katarzyna Kowalska
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 14 / 42
 Wybudowana w latach ’80 XXw. O jej patetycznym charakterze przesądza fakt wybudowania jej
 przy zaangażowniu mieszkańców Zalezianki.
 Zdjęcie 8: Kaplica św. Maksymiliana Fot. Pro-inspiracja.pl, Katarzyna Kowalska
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 15 / 42
 Zdjęcie 8: Kaplica św. Maksymiliana Fot. Pro-inspiracja.pl, Katarzyna Kowalska
 Zdjęcie 9: Elementy środowiska Kulturowego Gminy Łączna, w tym Zalezianki
 Fot. www.laczna.pl
 6.2 Obiekty i tereny
 Tereny zakwalifikowane jako obszar Zalezianki, z Planu Zagospodarowania Przestrzennego
 przeznaczone są pod budownictwo mieszkaniowe domów wolnostojących, zwłaszcza
 z uwzględnieniem miejsc przeznaczonych pod działalnoś ć agroturystyczną oraz pod tereny
 rolnictwa ekologicznego. W Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego tereny
 Zalezianki wskazywane są jako miejsca pod us ługi turystyczno-rekreacyjne (domki letniskowe,
 pensjonaty). Plan również zakłada możliwoś ć dowolnego rozwoju i rozmieszczenia placówek
 handlowych i gastronomicznych w granicach terenów budowlanych, stosownie do występujących
 potrzeb lokalnych, z preferencją koncentracji takich obiektów w między innymi Zaleziance, na
 terenach na ten cel wyznaczonych.
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 16 / 42
 z uwzględnieniem miejsc przeznaczonych pod działalnoś ć agroturystyczną oraz pod tereny
 rolnictwa ekologicznego. W Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego tereny
 Zalezianki wskazywane są jako miejsca pod us ługi turystyczno-rekreacyjne (domki letniskowe,
 pensjonaty). Plan również zakłada możliwoś ć dowolnego rozwoju i rozmieszczenia placówek
 handlowych i gastronomicznych w granicach terenów budowlanych, stosownie do występujących
 potrzeb lokalnych, z preferencją koncentracji takich obiektów w między innymi Zaleziance, na
 terenach na ten cel wyznaczonych.
 Zalezianka to miejscowość o dużym potencjale rozwojowym ze względu na brak zarysowanego
 centrum miejscowości (skwerów, parków), skupiającego życie społeczne, rekreacyjne
 mieszkańców, a istniejącym wyraźnym zapotrzebowaniem na zagospodarowanie terenu pod
 wskazane użytkowanie. Mieszkańcy na spotkaniu roboczym podkreślali priorytetowoś ć takiej
 inwestycji, zwłaszcza iż sołectwo dysponuje własnym terenem, na którym istnieje możliwość
 usytuowania miejsca o charakterze użytku publicznego, integracyjnego. Z poruszoną kwestią
 wiąże się poprawa estetyki, podniesienie funkcji użytecznej i społecznej miejscowości oraz
 zagospodarowanie terenów zaniedbanych i niewykorzystywanych, zwłaszcza obszarów za szkołą.
 W Zaleziance istnieje również plac zabaw dzieci usytuowane przy szkole. Pomimo jego
 wyposażenia nie spełnia on oczekiwań mieszkańców oraz korzystających z niego dzieci. Istnieje
 zapotrzebowanie na kolejne miejsce zabaw najmłodszych mieszkańców miejscowości.
 W planach inwestycyjnych sołectwa uwzględniona jest również potrzeba wybudowania parkingu
 przy Kaplicy.
 Zalezianka jest sołectwem położonym na uboczu Gminy, ze względu na stosunkowo niewielką
 liczbę mieszkańców, na jej terenie brak jest usytuowanych obiektów publicznych, takich jak np.
 apteki, punkty opieki medycznej, poczta. Bliskoś ć takich miejscowości jak Łączna i Zagnańsk
 zapewnia mieszkańcom dostęp do zaspokajania podstawowych potrzeb konsumpcyjnospołecznych.
 Niewątpliwym atutem Zalezianki jest dostęp do walorów przyrodniczych terenów otaczających
 miejscowość. Brak usytuowanego przemysłu sprzyja czystości powietrza, zachowaniu dostatków
 naturalnych lasów. Położenie na pograniczu dwóch Gmin: Łącznej oraz Zagnańsk, sprawia iż
 miejscowość jest atrakcyjnym punktem bazy turystycznej. Aby w pełni wykorzystać potencjał jaki
 sama natura stworzyła, niezbędna jest ingerencja w zaadaptowanie ścieżek spacerowych,
 rowerowych z pobliskimi miejscowościami, a także r o z w ó j b a z y n o c l e g o w e j o r a z
 gastronomicznej. Obecnie na terenie Zalezianki nie funkcjonuje żadne gospodarstwo
 agroturystyczne stwarzające możliwości wypoczynku w zaciszu tutejszych okolic.
 Zajęcia sportowe i aktywność fizyczna realizowane są w budynku oraz prowizorycznym boisku
 szkoły podstawowej oraz gimnazjum.
 6.3 Infrastruktura społeczna
 Ze względu na peryferyjne położenie miejscowości względem innych sołectw Gminy Łączna,
 Zalezianka posiada niewielką infrastrukturę społeczną. Należy do niej Szkoła Podstawowa oraz
 Gimnazjum Gminne usytuowane w jednym budynku, Kaplica, sklep oraz punkt wymiany butli
 gazowych. Bliskoś ć większych miejscowości jak Łączna i Zagnańsk zapewnia mieszkańcom
 dostęp do pozostałych punktów infrastruktury publicznej.
 Budynek szkolny został oddany do użytku w 1969 r. jako inicjatywa społeczna mieszkańców
 Zalezianki. Potrzeba wybudowania szkoły związana była z jej wcześniejszym usytuowaniem
 w domu prywatnym. Budynek szkolny jest podstawą funkcjonowania Szkoły Podstawowej, do
 której uczęszcza 23 uczniów klas od 0-3 z Zalezianki oraz pobliskich miejscowości, Gimnazjum
 Gminnego o liczbie 182 uczniów uczęszczających z terenu całej gminy. Patronem szkoły jest
 Mieczysław Kowalski, sekretarz Kieleckiego Okręgu PPR. Nazwa związana jest z pomnikiem
 pamięci poległych w walkach partyzantów, zlokalizowanego na obszarze terenu szkoły.
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 17 / 42
 Mieczysław Kowalski, sekretarz Kieleckiego Okręgu PPR. Nazwa związana jest z pomnikiem
 pamięci poległych w walkach partyzantów, zlokalizowanego na obszarze terenu szkoły.
 Zdjęcie 10: Budynek Szkoły w Zaleziance. Fot. Pro -inspiracja.pl, Katarzyna Kowalska
 Plac wokół szkoły jest zagospodarowany w boisko szkolne o nawierzchni naturalnej (trawiastej)
 oraz plac zabaw wyposażony przy współudziale środków unijnych pozyskanych przez Szkołę
 Podstawową.
 Zdjęcie 11: Zagospodarowanie terenu przyszkolnego. Fot. Pro-Inspiracja.pl, Katarzyna
 Kowalska
 Pomimo wszelkiej dbałość o budynek szkoły oraz otaczający ją teren, nie jest on wystarczający
 na potrzeby miejscowości. Brak jest profesjonalnych boisk, gdzie uczniowie mogą w pełni
 wykorzystywać zajęcia szkolne sportowe oraz aktywnie spędzać czas poza godzinami lekcyjnymi.
 Szkoła Podstawowa oraz Gimnazjum Gminne w celu zminimalizowania skutków położenia
 szkoły na terenie wiejskim, korzysta z wszelkich form i programów dofinansowywania
 pozabudżetowego szkoły. Dyrekcje obu szkół prężnie korzystają z funduszy Unii Europejskiej,
 tworząc projekty zaję ć poza lekcyjnych czy też doposażając infrastrukturę szkoły. „Szkoła
 marzeń” realizowana w roku latach 2005-2006 rozwijająca zainteresowania matematycznoprzyrodnicze,
 „Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2006 r. w formie zajęć
 rozwijających zainteresowania, zamiłowania i uzdolnienia uczniów”, „ Program English Teachingwyrównywanie
 szans edukacyjnych dzieci i młodzieży oraz zwiększanie zainteresowania
 uczeniem się i nauczaniem języka angielskiego”, „W poszukiwaniu perełek przyrody i kultury”,
 „Program Feniks”- rozwijający zainteresowania najlepszych uczniów z dziedziny fizyki, pomoc
 rzeczowa w formie zestawów multimedialnych, „Szkoła równych szans” to projekty Gminnego
 Gimnazjum, które w ostatnich latach efektywnie przyczyniają się do podnoszenia umiejętności
 uczniów oraz kadry nauczycielskiej.
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 18 / 42
 szans edukacyjnych dzieci i młodzieży oraz zwiększanie zainteresowania
 uczeniem się i nauczaniem języka angielskiego”, „W poszukiwaniu perełek przyrody i kultury”,
 „Program Feniks”- rozwijający zainteresowania najlepszych uczniów z dziedziny fizyki, pomoc
 rzeczowa w formie zestawów multimedialnych, „Szkoła równych szans” to projekty Gminnego
 Gimnazjum, które w ostatnich latach efektywnie przyczyniają się do podnoszenia umiejętności
 uczniów oraz kadry nauczycielskiej.
 Zdjęcie 12: Tablice informacyjne projektów realizowanych przez Szkołę Podstawową oraz
 Gimnazjum. Fot. Pro-Inspiracja.pl, Katarzyna Kowalska
 Na terenie miejscowości nie ma ośrodka zdrowia. Opiekę zdrowotną świadczy Ośrodek
 Zdrowia w Łącznej bądź w Zagnańsku, w którym świadczona jest opieka ogólnolekarska
 i stomatologiczna.
 Pomimo położenia Zalezianki na terenie o zróżnicowanym ukształtowaniu, mieszkańcy
 korzystają z Internetu, głównie rozpowszechnianego drogą radiową.
 Dostępnoś ć miejsc o przeznaczeniu społecznym nie jest wystarczająca na potrzeby
 mieszkańc ó w s ołectwa. Podstawową kwestią poruszaną przez zgromadzenie na spotkaniu
 roboczym jest brak funkcjonowania instytucji aktywizujących oraz zrzeszających mieszkańców.
 W Zaleziance brak jest miejsca służącego organizowaniu tzw. „imprez środowiskowych”,
 kulturowych, rekreacyjnych, czego odczuwalnym brakiem są artykułowane postulaty
 mieszkańców sołectwa.
 Udział usług zaliczanych do infrastruktury społecznej powoduje wzrost skłonności
 mieszkańców do korzystania z rynkowych usług oświaty, kultury, sportu i innych dziedzin obsługi
 a w konsekwencji prowadzi do zahamowania zjawiska migracji i wzrostu znaczenia w regionie.
 Dlatego niezwykle ważnym zadaniem władz lokalnych na kolejne lata jest podjęcie inicjatyw
 prowadzących do uzupełnienia bazy usług społecznych - o takie elementy jak stworzenie miejsca
 do uprawiania sportu np. w formie kompleksu boisk sportowych, integracji mieszkańców
 sołectwa.
 6.4 Infrastruktura techniczna
 Zalezianka to sołectwo o potencjale rozwojowym infrastruktury technicznej. Poziom
 wyposażenia w podstawowe media gospodarstw domowych jest w standardzie podstawowym: prąd
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 19 / 42
 Dlatego niezwykle ważnym zadaniem władz lokalnych na kolejne lata jest podjęcie inicjatyw
 prowadzących do uzupełnienia bazy usług społecznych - o takie elementy jak stworzenie miejsca
 do uprawiania sportu np. w formie kompleksu boisk sportowych, integracji mieszkańców
 sołectwa.
 6.4 Infrastruktura techniczna
 Zalezianka to sołectwo o potencjale rozwojowym infrastruktury technicznej. Poziom
 wyposażenia w podstawowe media gospodarstw domowych jest w standardzie podstawowym: prąd
 elektryczny, woda, infrastruktura drogowa, usuwanie odpadów, sieć telekomunikacyjna.
 Infrastruktura drogowa
 Przez Zaleziankę przebiega:
 • droga powiatowa nr 0307T Wąsosza-Belno-Zalezianka-Łączna, o długości 4710 mb.
 Istniejąca droga lokalna, oznaczona symbolem KL.5, relacji Występa – Zalezianka – Gózd -
 Jęgrzna, z odgałęzieniem do Belna, przebiegająca po drogach powiatowych nr 15489 i nr 15893
 oraz po drodze gminnej Gózd - Jęgrzna. Droga, poza obsługą przyległych terenów, zapewnia
 połączenia komunikacyjne z drogą krajową Nr 7 i docelowo z postulowaną drogą ekspresową
 KS.7 za pośrednictwem dwóch węzłów drogowych w Łącznej i Występie. Dla tej drogi
 Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego ustala minimalne parametry techniczne
 i minimalne ograniczenia w jej obudowie, z uwzględnieniem przekroju ulicznego na długości
 terenów budowlanych, analogiczne do drogi KL.2.
 Droga komunikacyjna przebiegająca przez miejscowoś ć posiada zróżnicowaną nawierzchnie
 (kamienne brukowane, sześciokątne płyty betonowe). Stan techniczny drogi nie jest zadawalający.
 O braku bezpieczeństwa przebiegającej trasy świadczy fakt braku ciągu pieszego na odcinku całej
 miejscowości, brak rowów przydrożnych (kanalizacji deszczowej).
 Komunikacja transportowa
 Miejscowość dysponuje relatywnie dobrym położeniem na szlaku komunikacyjnym, ze względu
 na bliskość drogi krajowej E7, oraz będącej w trakcie realizacji inwestycji drogi S7, której to
 budowa wiąże się z powstaniem węzła komunikacyjnego w Zaleziance.
 Usługi komunikacji zbiorowej świadczone są przez PKS Kielce na trasie Kielce-Łączna (przez
 Zagnańsk) oraz przez prywatnych przewoźników. W miejscowości są dwa przystanki autobusowe,
 wybudowane przy współudziale mieszkańców. Niewątpliwym utrudnieniem jest brak
 bezpośredniego połączenia z miastem powiatowym Skarżyskiem Kamienną.
 Zdjęcie 13:Przystanek w Zaleziance. Fot. Pro-inspiracja.pl, Katarzyna Kowalska
 Na terenie miejscowości nie ma linii kolejowych. Najbliżej położoną trasa kolejową jest trasa
 z Kielc przez Zagnańsk, Łączną.
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 20 / 42
 wybudowane przy współudziale mieszkańców. Niewątpliwym utrudnieniem jest brak
 bezpośredniego połączenia z miastem powiatowym Skarżyskiem Kamienną.
 Zdjęcie 13:Przystanek w Zaleziance. Fot. Pro-inspiracja.pl, Katarzyna Kowalska
 Na terenie miejscowości nie ma linii kolejowych. Najbliżej położoną trasa kolejową jest trasa
 z Kielc przez Zagnańsk, Łączną.
 Zdjęcie 14.: Linia kolejowa w Łącznej. Fot. www.pkp.pl
 Sieć wodociągowa, kanalizacyjna, gazowa
 Obszar gminy jest w 99,9% zwodociągowany. Głównym źródłem zasilającym gospodarstwa
 domowe jest podziemne ujęcie wody oraz przepompownie, znajdujące się w Zaleziance. Ujęcie
 wody w Zaleziance (WZ-1) posiada wydajnoś ć 50,8 m3/h, przy depresji 6,0 m. Woda
 doprowadzona jest do odbiorców poprzez stację wodociągową z pompownią i zbiornikami wody
 (WZ-4) do miejscowości Zalezianka oraz poprzez stację wodociągową z pompownią
 i zbiornikiem wody (WZ-5) do miejscowości Występa. Dla tego ujęcia ustanowiona została
 strefa ochrony bezpośredniej,
 Miejscowy Plan Zagospodarowania terenu przewiduje pełne uzbrojenie terenu Zalezianki we
 wszystkie niezbędne instalacje, których obecnie brakuje, jak: gazowa-obecnie mieszkańcy
 korzystają z butli gazowych, kanalizacyjna.
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 21 / 42
 wszystkie niezbędne instalacje, których obecnie brakuje, jak: gazowa-obecnie mieszkańcy
 korzystają z butli gazowych, kanalizacyjna.
 Zdjęcie 15: Ujęcie wody w Zaleziance. Fot. Pro-inspiracja.pl, Katarzyna Kowalska
 Zdjęcie 16: Przepompownia wody w Zaleziance Fot. Pro-inspiracja.pl., Katarzyna
 Kowalska
 Gospodarka odpadami
 Mieszkańcy Zalezianki posiadają zbiorowy odbiór odpadów komunalnych, które są
 segregowane.
 6.5 Przedsiębiorczość i rolnictwo
 Obszar miejscowości Zalezianka ma charakter rolniczy, jednakże mieszkańcy sołectwa coraz
 częściej poszukują innej formy zatrudnienia, głównie z powodu średniej klasy bonitacyjnej ziem
 uprawnych (V-VI klasa bonitacyjna) raz zróżnicowanego ukształtowania terenu. Użytki rolne
 wynoszą 145,42 ha z czego grunty orne zajmują 71,9 ha oraz sady 0,7, pozostała część to inna
 forma zagospodarowania wskazanych terenów pod działalność rolniczą. Tereny leśne stanowią
 dużą część sołectwa. Ze względu na walory naturalne obszaru Zalezianka jest to jedno z sołectw
 Gminy Łączna o dużym potencjale agroturystycznym oraz rekreacyjnym.
 Tabela 4: Struktura Gruntów wg klas bonitacyjnych w miejscowości Zalezianka stan na
 dzień 31.12.2009 r.
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 22 / 42
 Tabela 4: Struktura Gruntów wg klas bonitacyjnych w miejscowości Zalezianka stan na
 dzień 31.12.2009 r.
 Na terenie miejscowości Zalezianka funkcjonują 4 podmioty gospodarcze-ich profil
 przedstawia poniższa tabelka. W miejscowości znajduje się jeden sklep oraz punkt wymiany butli
 gazowych, pozostałe dwie działalności prowadzone są w sektorze budownictwa. Dodatkowym
 źródłem zatrudnienia dla mieszkańców sołectwa Zalezianka jest przemysł związany z eksploatacją
 i przeróbką piaskowców kwarcytowych dewonu dolnego, wydobywane w kopalni „Bukowa Góra”.
 Zatrudnieniu poza rolniczemu sprzyja bliskość większych aglomeracji jak: miasto Kielce,
 Skarżysko Kamienna oraz miejscowości Zagnańsk i Łączna. Mieszkańcy Zalezianki coraz
 częściej znajdują zatrudnienie poza Gminą Łączna, ze względu na poprawę infrastruktury
 komunikacyjnej z wyżej wymienionymi ośrodkami.
 Istotną rolę w kształtowaniu przyszłej formy zatrudnienia w sołectwie odgrywać będzie
 agroturystyka.
 Tabela 5:Struktura działalności gospodarczych prowadzonych w miejscowości
 Zalezianka w Gminie Łączna
 Źródło: Urząd Gminy w Łącznej
 6.6 Kapitał społeczny i ludzki
 Na kapitał społeczny i ludzki składa się szereg działań podejmowanych przez mieszkańców
 Zalezianki w celu stworzenia optymalnych warunków rozwoju miejscowości. Na terenie
 Zalezianki brak jest formalnych stowarzyszeń, klubów sportowych, które przyczyniły by się do
 większej integracji społecznej sołectwa. Nie mniej jednak Zalezianka ma duże tradycje społeczne
 w odniesieniu do czynów publicznych, inwestycji wykonanych przez mieszkańców. Wybudowanie
 budynku szkoły, Kaplicy, pomoc w zbudowaniu przystanków autobusowych, nadzór nad
 wykonaniem nawierzchni drogi to niektóre z aktów solidaryzmu mieszkańców Zalezianki. Na
 spotkaniu roboczym mieszkańcy podkreślali, iż poczucie wspólnoty, wzajemna pomoc sąsiedzka
 oraz akty solidaryzmu to cechy, które wyróżniają tutejszą społeczność. Niewątpliwie brak
 infrastruktury społecznej w postaci miejsca spotkań mieszkańców, aktywnego spędzania
 wspólnego czasu nie sprzyja zawiązywaniu i podtrzymywaniu silnych relacji, tym samym istotnym
 staje się inwestycja w tego typu miejsca.
 Na jakość życia mieszkańców wpływa fakt braku:
 -boisk sportowych,
 -miejsc aktywnego spędzania czasu,
 -miejsca spotkań mieszkańców,
 -brak działających formalnych stowarzyszeń, kół zainteresowań.
 7. Kluczowe obszary problemowe.
 Podczas spotkania przedstawicieli mieszkańców miejscowości Zalezianka, które odbyło się 11
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 23 / 42
 Na jakość życia mieszkańców wpływa fakt braku:
 -boisk sportowych,
 -miejsc aktywnego spędzania czasu,
 -miejsca spotkań mieszkańców,
 -brak działających formalnych stowarzyszeń, kół zainteresowań.
 7. Kluczowe obszary problemowe.
 Podczas spotkania przedstawicieli mieszkańców miejscowości Zalezianka, które odbyło się 11
 stycznia 2010 r. w Gimnazjum w Zaleziance wyłoniono najważniejsze problemy miejscowości.
 Można je pogrupować w następujące obszary:
 - niezadawalający stan infrastruktury technicznej
 - słaby rozwój infrastruktury społeczno – kulturalno - sportowej miejscowości
 - słaby rozwój turystyki i mała ilość miejsc rekreacji dla mieszkańców
 Problemy cząstkowe, wynikające z problemu głównego:
 - potrzeba budowy chodnika przy drodze powiatowej na odcinku miejscowości Zalezianka
 - zły stan nawierzchni i potrzeba poszerzenia drogi powiatowej
 - brak kanalizacji sanitarnej, w tym kanalizacji deszczowej
 - brak gazociągu
 - potrzeba bieżących remontów i utrzymania dróg i oświetlenia ulicznego
 Problemy cząstkowe, wynikające z problemu głównego:
 - potrzeba kompleksu sportowego (modernizacja boiska do piłki nożnej, budowa boiska do
 siatkówki i koszykówki)
 - potrzeba doposażenia szkoły podstawowej, gimnazjum w sprzęt, pomoce naukowe
 i dydaktyczne
 - potrzeba budowy świetlicy wiejskiej
 - potrzeba utrzymania i remontów Kaplicy wraz z terenem wokół
 - potrzeba utworzenie Koła Gospodyń Wiejskich i jego doposażenia
 - potrzeba utworzenia i doposażenia Klubu Sportowego
 - potrzeba stworzenia oferty spędzania wolnego czasu dla młodzieży – siłownia i fitness
 Problemy cząstkowe, wynikające z problemu głównego:
 - brak oznakowania miejsc pamięci, pomników,
 - brak mapy miejscowości na tle gminy, powiatu, regionu „Tu jesteś turysto” wraz
 z zaznaczonymi atrakcjami, szlakami,
 - potrzeba zagospodarowania terenu wokół i za szkołą dla potrzeb społeczności lokalnej,
 - potrzeba budowy ścieżek rowerowych, spacerowych, szlaków.
 8. Ocena mocnych i słabych stron miejscowości
 Opracowanie Planu Odnowy Miejscowości zostało poprzedzone przeprowadzeniem
 kompleksowej analizy czynników wewnętrznych i zewnętrznych związanych z rozwojem
 miejscowości. Analiza SWOT służy do uporządkowania danych i informacji, jest wykorzystywana
 w uspołecznionym procesie planowania. Polega ona na ocenie szans i zagrożeń procesu rozwoju
 w kontekście własnych atutów (silnych stron) i słabości. Nazwa SWOT pochodzi od pierwszych
 liter angielskich słów: strenghts – silne strony, weaknesses - słabe strony, opportunities -
 szanse/możliwości, threats – zagrożenia.
 Przedstawiona poniżej analiza stanowi syntezę poszczególnych obszarów życia społecznogospodarczego
 miejscowości.
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 24 / 42
 miejscowości. Analiza SWOT służy do uporządkowania danych i informacji, jest wykorzystywana
 w uspołecznionym procesie planowania. Polega ona na ocenie szans i zagrożeń procesu rozwoju
 w kontekście własnych atutów (silnych stron) i słabości. Nazwa SWOT pochodzi od pierwszych
 liter angielskich słów: strenghts – silne strony, weaknesses - słabe strony, opportunities -
 szanse/możliwości, threats – zagrożenia.
 Przedstawiona poniżej analiza stanowi syntezę poszczególnych obszarów życia społecznogospodarczego
 miejscowości.
 Tabela 6: Analiza SWOT
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 25 / 42
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 26 / 42
 9. Miejscowość Zalezianka w 2018 roku
 Podczas debaty strategicznej oraz zebrania wiejskiego wypracowano wspólnie wizję rozwoju
 Miejscowości na najbliższe lata. Z wizji bezpośrednio wynikają obszary, które powinny być
 uatrakcyjniane. Obszary, cele i kierunki działania dla każdego z obszarów życia społeczno –
 gospodarczego - wzajemnie się uzupełniających.
 Cztery obszary rozwojowe:
 Cel: Budowa obiektów sportowych ( np. kompleksu boisk) związanych z życiem kulturalnym
 i społecznym. W nowoczesnych społeczeństwach ery globalizacji sport jest jedną z ważnych
 wartości kulturowych, wpływających na rozwój człowieka, jego zdrowie i jakość życia. Sport
 będzie zajmował coraz mocniejszą pozycję w szeroko pojmowanym systemie wartości
 indywidualnych i społecznych, służąc wszechstronnemu rozwojowi człowieka, w tym zachowaniu
 zdrowia i sprawności oraz wartościowemu zagospodarowaniu czasu wolnego. Priorytetem w tym
 obszarze jest budowa przy budynku szkolnym boisk do możliwości uprawiania różnego rodzaju
 sportu. Obiekty sportowe będą służyć organizacji różnych spotkań, imprez i konkursów
 o charakterze sportowo-rekreacyjnym.
 Cel: Uporządkowanie terenu za szkołą, będącego własnością sołectwa, które utworzy miejsce
 rekreacji i wypoczynku z którego będą korzystali mieszkańcy, goście z zewnątrz, a w
 szczególnośc i d z i e c i i młodzież. Uporządkowanie terenu przyczyni się do aktywnego
 i pożytecznego spędzania wolnego czasu. Stworzy możliwości rozwijania zainteresowań różnymi
 dziedzinami sportu. Wpłynie to pośrednio na promocję i wzrost atrakcyjności turystycznej
 Zalezianki. W sposób pośredni wpłynie na aktywniejszą i efektywniejszą współpracę na rzecz
 dorobku kulturowego miejscowości.
 Zadaniem priorytetowym jest zaadaptowanie terenu za szkołą i stworzenie miejsca integracji
 społecznej, poprzez budowę placu zabaw oraz miejsca rekreacji w postaci altany, grilla, ławeczki,
 alejek brukowych.
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 27 / 42
 i pożytecznego spędzania wolnego czasu. Stworzy możliwości rozwijania zainteresowań różnymi
 dziedzinami sportu. Wpłynie to pośrednio na promocję i wzrost atrakcyjności turystycznej
 Zalezianki. W sposób pośredni wpłynie na aktywniejszą i efektywniejszą współpracę na rzecz
 dorobku kulturowego miejscowości.
 Zadaniem priorytetowym jest zaadaptowanie terenu za szkołą i stworzenie miejsca integracji
 społecznej, poprzez budowę placu zabaw oraz miejsca rekreacji w postaci altany, grilla, ławeczki,
 alejek brukowych.
 Cel: Poprawa stanu infrastruktury technicznej wpływającej na bezpieczeństwo osób
 korzystających między innymi z dróg. Inwestycje podniosą standard życia mieszkańców,
 spowoduje wzrost konkurencyjności miejscowości w regionie i województwie. Realizacja tego
 zadania przyczyni się stworzenia lepszych warunków inwestycyjnych, a w konsekwencji
 zapewnienia wystarczającej liczby miejsc pracy. Zadaniem priorytetowym w tym obszarze jest
 wybudowanie ciągu pieszego na długości 3400 mb.
 Cel: Stworzenie warunków do rozwoju turystki w regionie, poprzez zaadaptowanie pobliskich
 terenów leśnych oraz powstanie bazy noclegowo-turystycznej. Wykorzystanie potencjału
 środowiskowego oraz atrakcyjności położenia miejscowości. Inwestycje w rozwój turystyki
 przyczynią się do zmiany struktury zatrudnienia mieszkańców oraz do zaistnienia w gronie
 miejscowości atrakcyjnych i wartych odwiedzenia.
 Na podstawie tak określonych celów strategicznych została określona wizja Miejscowości
 Zalezianka w 2018 roku:
 Wizja jest zapisem woli mieszkańców i ich deklaracją wspólnego urzeczywistniania
 nakreślonych celów. Wizja w swej istocie łączy wszystkie środowiska, siły i osoby na rzecz jej
 realizacji, jednak bez wskazywania sposobów i środków. Te zapewne będą wypadkową aspiracji,
 doświadczeń i pomysłowości mieszkańców i ośrodków decyzyjnych wcielających ją w życie.
 10. Komplementarność celów strategicznych z innymi programami.
 Konstrukcja Planu Odnowy Miejscowości Zalezianka na lata 2010-2018 zakłada spójność jego
 celów strategicznych z następującymi programami:
 Tabela 7: Komplementarność celów z innymi programami
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 28 / 42
 Tabela 7: Komplementarność celów z innymi programami
 11. Opis planowanych zadań inwestycyjnych i przedsięwzięć aktywizujących społeczność
 lokalną
 Plan Odnowy Miejscowości Zalezianka zawiera obszary inwestycyjne, które są istotne z punktu
 widzenia mieszkańców sołectwa, do optymalnego rozwoju miejscowości. Poniższe zestawienie
 zawiera uzgodnione przez mieszkańców propozycje inwestycyjne.
 Umieszczone przedsięwzięcia zostały zaplanowane na lata 2010-2018. Zadania te mogą być
 współfinansowane z „Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013” w ramach
 działania „Odnowa i rozwój wsi”, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa
 Świętokrzyskiego oraz innych programów pomocowych.
 11.1 Zadania inwestycyjne do realizacji w latach 2010-2018wskazane przez mieszkańców
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 29 / 42
 widzenia mieszkańców sołectwa, do optymalnego rozwoju miejscowości. Poniższe zestawienie
 zawiera uzgodnione przez mieszkańców propozycje inwestycyjne.
 Umieszczone przedsięwzięcia zostały zaplanowane na lata 2010-2018. Zadania te mogą być
 współfinansowane z „Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013” w ramach
 działania „Odnowa i rozwój wsi”, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa
 Świętokrzyskiego oraz innych programów pomocowych.
 11.1 Zadania inwestycyjne do realizacji w latach 2010-2018wskazane przez mieszkańców
 miejscowości Zalezianka
 Tabela 8: Zadania inwestycyjne do realizacji w latach 2010-2018 wskazane przez mieszkańców
 miejscowości Zalezianka
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 30 / 42
 11.2 Zadania nie inwestycyjne.
 Zestawienie zadań „nie inwestycyjnych”, których realizacja powinna się odbywać na bieżąco.
 Zadania te pociągają za sobą niewielkie nakłady finansowe.
 Tabela 9: Zadania nie inwestycyjne
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 31 / 42
 Zestawienie zadań „nie inwestycyjnych”, których realizacja powinna się odbywać na bieżąco.
 Zadania te pociągają za sobą niewielkie nakłady finansowe.
 Tabela 9: Zadania nie inwestycyjne
 12. Opis zadania realizowanego w ramach „PROW 2007-2013”, działanie „Odnowa
 i rozwój wsi”.
 Zadaniem priorytetowym, przewidzianym do realizacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów
 Wiejskich, działanie „Odnowa i rozwój wsi”, jest zadanie „Odnowa miejscowości Zalezianka
 poprzez budowę chodnikaplacu zabaw oraz miejsca rekreacji dla mieszkańców”.
 Zadanie to składa się z dwóch elementów składowych:
 1. Budowy chodnika - ok. 3400 m przez cał ą miejscowoś ć Zalezianka – szacunkowa
 wartość zadania: 770 000,00 zł
 2. Budowa placu zabaw: bujaczki, zjeżdżalnia, huśtawki, itp. oraz budowa miejsca
 rekreacji za szkołą: plantowanie terenu, altana, grill, ławeczki, alejki wyłożone kostką,
 itp. – szacunkowa wartość zadania: 50 000,00 zł
 Wartość zadania priorytetowego: 820 000,00 zł
 Planowana inwestycja odgrywać będzie dużą rolę dla społeczności lokalnej, związaną przede
 wszystkim ze zwiększeniem poczucia jej bezpieczeństwa (chodnik) i sprzyjać będzie
 nawiązywaniu kontaktów społecznych (plac zabaw, miejsce rekreacji dla mieszkańców).
 Budowa placu zabaw i miejsca rekreacji za szkoł ą wpisuje się w kształtowanie przestrzeni
 publicznej w miejscach przyczyniających się do nawiązywania kontaktów społecznych. Budowa
 chodnika zaś jest dla mieszkańców miejscowości najważniejszym zadaniem inwestycyjnym – tak
 wynika ze spotkania strategicznego mieszkańców. Należy podkreślić, iż drogą tą mieszkańcy
 udają się do Kaplicy, zaś dzieci do Szkoły Podstawowej. Brak chodnika przy drodze powiatowej
 na odcinku w miejscowości Zalezianka stanowi duże zagrożenie bezpieczeństwa ze względu na
 wąski pas jezdni i duży ruch samochodów. W związku z powyższym, budowa chodnika przez całą
 miejscowość Zalezianka jest ważna dla zaspokajania potrzeb mieszkańców (zwłaszcza w zakresie
 poczucia bezpieczeństwa).
 Łącznie koszt zadania priorytetowego będzie wynosił około 820 000,00 zł Jego realizacja jest
 planowana na lata 2010-2012. Należy jednak zaznaczyć, że szczegółowe określenie kosztów
 będzie możliwe dopiero po opracowaniu kosztorysów inwestorskich dla przedmiotowych
 inwestycji.
 12.1 Harmonogram rzeczowo – finansowy zadania priorytetowego
 Tabela 10: Harmonogram rzeczowo – finansowy zadania priorytetowego
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 32 / 42
 Łącznie koszt zadania priorytetowego będzie wynosił około 820 000,00 zł Jego realizacja jest
 planowana na lata 2010-2012. Należy jednak zaznaczyć, że szczegółowe określenie kosztów
 będzie możliwe dopiero po opracowaniu kosztorysów inwestorskich dla przedmiotowych
 inwestycji.
 12.1 Harmonogram rzeczowo – finansowy zadania priorytetowego
 Tabela 10: Harmonogram rzeczowo – finansowy zadania priorytetowego
 13. Realizacja Planu Odnowy Miejscowości Zalezianka
 Realizacja projektów zawartych w Planie Odnowy Miejscowości Zalezianka będzie uzależniona
 bezpośrednio od możliwości finansowych Gminy oraz od wielkości dofinansowania ze źródeł
 zewnętrznych. Wdrożenie Planu będzie mieć bezpośredni pozytywny wpływ na sferę
 przedsiębiorczośc i i środowisko przyrodnicze, powstaną nowe miejsca pracy, zwiększą się
 dochody własne gminy, poprawią się warunki komunikacji drogowej. Efektywnoś ć realizacji
 Planu będzie oceniania na podstawie przyjętych wskaźników/mierników celów operacyjnych.
 Wskaźniki osiągnięcia POM Zalezianka:
 a. wskaźnik produktu
 - budowa miejsca rekreacji,
 - budowa bazy rekreacyjno-sportowej,
 - modernizacja dróg, ścieżek rowerowych,
 - powstanie parkingu przy Kaplicy,
 - budowa ciągu pieszego wzdłuż drogi.
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 33 / 42
 Wskaźniki osiągnięcia POM Zalezianka:
 a. wskaźnik produktu
 - budowa miejsca rekreacji,
 - budowa bazy rekreacyjno-sportowej,
 - modernizacja dróg, ścieżek rowerowych,
 - powstanie parkingu przy Kaplicy,
 - budowa ciągu pieszego wzdłuż drogi.
 b. wskaźnik rezultatu
 - liczba nowopowstałych obiektów kulturalnych i rekreacyjnych,
 - zaadaptowanie ścieżek rowerowych, szlaków pieszych,
 - ilość nowych obiektów rekreacyjno-sportowych,
 - liczba metrów bieżących wybudowanego chodnika,
 - ilość nowopowstałych obiektów obsługujących ruch turystyczny.
 c. wskaźnik oddziaływania
 - poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego,
 - poprawa stanu środowiska naturalnego,
 - poprawa aktywności społecznej mieszkańców,
 - wzrost atrakcyjności turystycznej miejscowości.
 13.1 Wdrażanie
 Poszczególne projekty będą wdrażane w oparciu o zasady wydatkowania środków wg źródeł ich
 pochodzenia. W niektórych sytuacjach może to oznaczać, że chcąc korzystać z różnych źródeł
 finansowania należy sprostać wielu wymaganiom formalnym. Dotyczy to w szczególności
 odmiennych zasad wykorzystywania środków pochodzących ze źródeł krajowych oraz środków
 pochodzących z UE.
 Funkcję Instytucji Zarządzającej, Koordynującej i Wdrążającej realizacje Planu Odnowy
 Miejscowości będzie pełnić Wójt Gminy. Zakres zadań Instytucji Zarządzającej obejmuje między
 innymi:
 • ustalenie szczegółowych zasad i kryteriów realizacji POM,
 • zbieranie danych statystycznych i finansowych na temat postępów we wdrażaniu oraz
 przebiegu realizacji projektów w ramach Planu,
 • zapewnienie zgodności realizacji Planu z poszczególnymi dokumentami programowymi
 wyższego rzędu,
 • zapewnienie przygotowania i wdrożenia Planu w zakresie informacji i promocji Planu,
 • dokładne oceny ex-post po zakończeniu realizacji Planu.
 Dla właściwej oceny Instytucja Zarządzająca może tworzyć grupy robocze, korzystać z opinii
 niezależnych ekspertów lub usług innych instytucji.
 Tabela 11: Harmonogram wdrażania Planu Odnowy Miejscowości Zalezianka
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 34 / 42
 niezależnych ekspertów lub usług innych instytucji.
 Tabela 11: Harmonogram wdrażania Planu Odnowy Miejscowości Zalezianka
 13.2 Finansowanie
 Zadanie do realizacji zapisane w „Planie Odnowy Miejscowości Zalezianka na lata 2010-2018”
 mogą być wsparte z następujących programów:
 1. „Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013”, działanie „Odnowa
 i rozwój wsi”.
 2. „Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego”
 3. ,, Program Operacyjny Kapitał Ludzki”
 4. ,,Świętokrzyski Program Odnowy Wsi”
 5. ,,Fundacja Wspomagania Wsi”
 6. ,, Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności”
 7. ,,Fundusz dla Organizacji Pozarządowych”
 Najważniejsze zadania realizowane w ramach tego działania związane są z tworzeniem
 dogodnych warunków dla rozwoju miejscowości, aktywizacją ludności wiejskiej, projektami
 związanymi z zagospodarowaniem przestrzeni publicznej, w tym z utrzymaniem, odbudową
 i poprawą stanu dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego wsi oraz podniesieniem atrakcyjności
 turystycznej danej miejscowości.
 Celem głównym programu jest wzrost zatrudnienia i spójności społecznej. O dofinansowanie
 mogą ubiegać się podmioty posiadające osobowość prawną (stowarzyszenia, związki
 stowarzyszeń, fundacje, firmy, urzędy gmin, itp.). Dotacja może stanowić nawet 100% wartości
 realizowanego projektu. Pieniądze mogą być przeznaczone na realizacje zadań związanych
 z poprawą jakości kapitału ludzkiego poprzez organizacje szkoleń, warsztatów, zajęć
 pozalekcyjnych, świetlic środowiskowych. W większości działań można także część dotacji
 przeznaczyć na zakup materiałów, urządzeń i sprzętu (od 10 do 15 proc. kwoty dotacji). Można
 realizować także projekty mające na celu tworzenie miejsc pracy poza rolnictwem, poprawę
 dostępu do zatrudnienia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz pobudzania
 aktywności mieszkańców obszarów wiejskich na rzecz rozwoju edukacji i wykształcenia.
 Podstawowym założeniem Świętokrzyskiego Programu Odnowy Wsi jest sprzyjanie wszelkim
 miejscowym inicjatywom społecznym służącym rozwojowi środowisk lokalnych, mający swe
 odzwierciedlenie w VI celu Strategii Rozwoju Województwa Świętokrzyskiego do 2020 roku
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 35 / 42
 dostępu do zatrudnienia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz pobudzania
 aktywności mieszkańców obszarów wiejskich na rzecz rozwoju edukacji i wykształcenia.
 Podstawowym założeniem Świętokrzyskiego Programu Odnowy Wsi jest sprzyjanie wszelkim
 miejscowym inicjatywom społecznym służącym rozwojowi środowisk lokalnych, mający swe
 odzwierciedlenie w VI celu Strategii Rozwoju Województwa Świętokrzyskiego do 2020 roku
 „Aktywizacja rolnictwa i wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich”.
 Jednym z podstawowych zadań programu są działania zmierzające do kultywowania
 w społecznościach lokalnych tradycji, historii i odrębności kulturowej w poszczególnych
 obszarach naszego regionu.
 Program jest skierowany do organizacji pozarządowych działających w sferze społecznej,
 kulturowej, rolniczej, rekreacyjnej, turystycznej, sportowej, ochrony środowiska, o statusie
 fundacji lub stowarzyszenia posiadających osobowość prawną oraz prowadzących działalność non
 profit.
 Dofinansowanie na pokrycie części wydatków poniesionych na realizację projektu (dotacja
 celowa).
 Udział środków własnych beneficjenta w realizowanym projekcie wynosić musi minimum 20%
 kosztów kwalifikowanych.
 Celem Fundacji jest wspomaganie inicjatyw gospodarczych i społecznych mieszkańców wsi
 i małych miast oraz inicjatyw związanych z poprawą stanu infrastruktury obszarów wiejskich,
 poprawa warunków życia i gospodarowania na wsi, rozwój społeczny i kulturalny wsi, rozwój
 oświaty wśród ludności wsi, ochrona środowiska naturalnego, wspieranie rozwoju
 niekonwencjonalnych źródeł energii, organizowanie opieki społecznej na wsi. Pomoc dla
 mieszkańców obszarów wiejskich, Fundacja realizuje poprzez: udzielanie ze środków pieniężnych
 Fundacji kredytów przez banki, z którymi Fundacja ma podpisane umowy o współpracy, na
 realizacje przedsięwzięć inwestycyjnych w zakresie działalności objętej celami statutowymi,
 udzielanie dotacji lub zwrotnej pomocy finansowej na warunkach preferencyjnych na realizacje
 przedsięwzięć, prowadzenie doradztwa techniczno-ekonomicznego, prowadzenie szkoleń,
 popularyzowanie wiedzy teoretycznej i praktycznej, organizowanie zaopatrzenia technicznego
 wspomaganych przedsięwzięć.
 Fundacja działa na rzecz umacniania społeczeństwa obywatelskiego, demokracji i gospodarki
 rynkowej w Polsce, w tym wyrównywania szans rozwoju indywidualnego i społecznego,
 a jednocześnie wspiera procesy transformacji w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
 PAFW urzeczywistnia swoje cele poprzez realizację programów w następujących obszarach
 tematycznych: Inicjatywy w zakresie edukacji, Rozwój społeczności lokalnych, Obywatel
 w demokratycznym państwie prawa i Dzielenie się polskimi doświadczeniami w zakresie
 transformacji. W działaniach na terenie Polski Fundacja koncentruje się obecnie na inicjatywach
 edukacyjnych, służących przede wszystkim wyrównywaniu szans, a także na wyzwalaniu
 i umacnianiu energii obywatelskiej w miejscach wymagających szczególnego wsparcia. Wsparcie
 ze strony Fundacji można uzyskać tylko w ramach jej programów. Zainteresowani uzyskaniem
 finansowego wsparcia ze strony PAFW ubiegają się o dotacje składając wniosek bezpośrednio
 u realizatora określonego programu. Decyzje w sprawie przyznania dotacji podejmują komisje
 ekspertów powoływana przez Fundację.
 Możliwość korzystania ze środków przeznaczonych dla organizacji pozarządowych związana
 jest z wejściem Polski do Unii Europejskiej i przystąpieniem do Europejskiego Obszaru
 Gospodarczego. Budżet Funduszu stanowi 7% kwoty przeznaczonej dla Polski w ramach
 Mechanizmów Finansowych i wynosi 37,8 milionów euro. Środki te będą dystrybuowane
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. S trona 36 / 42
 u realizatora określonego programu. Decyzje w sprawie przyznania dotacji podejmują komisje
 ekspertów powoływana przez Fundację.
 Możliwość korzystania ze środków przeznaczonych dla organizacji pozarządowych związana
 jest z wejściem Polski do Unii Europejskiej i przystąpieniem do Europejskiego Obszaru
 Gospodarczego. Budżet Funduszu stanowi 7% kwoty przeznaczonej dla Polski w ramach
 Mechanizmów Finansowych i wynosi 37,8 milionów euro. Środki te będą dystrybuowane
 w ramach otwartych konkursów projektów organizowanych w latach 2007-2009.
 Fundusz dla Organizacji Pozarządowych to trzy komponenty: demokracja i społeczeństwo
 obywatelskie, ochrona środowiska i zrównoważony rozwój, równe szanse i integracja społeczna.
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 37 / 42
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 38 / 42
 13.3 Komunikacja społeczna i promocja
 Informacja na temat realizacji Planu będzie przekazywana mieszkańcom w sposób ciągły:
 - na zebraniach wiejskich,
 - na sesjach Rady Gminy Łączna,
 - w biuletynie informacji publicznej,
 - w serwisie informacyjnym Gminy Łączna, na stronie www.laczna.pl,
 - na tablicach ogłoszeniowych.
 Realizacja Planu musi opierać się na właściwym odbieraniu informacji zwrotnej, tak aby móc
 dobrze go modyfikować. Będzie kontynuowana współpraca z sektorem prywatnym
 i organizacjami pozarządowymi. Celem działań informacyjnych będzie:
 - zapewnienie powszechnego dostępu do informacji o możliwościach uzyskania wsparcia
 w ramach funduszy strukturalnych dla wszystkich grup docelowych,
 - zapewnienie bieżącego informowania o zakresie i wymiarze pomocy wspólnotowej dla
 poszczególnych projektów i rezultatach działań na poziomie Gminy,
 - zapewnienie współpracy z instytucjami zaangażowanymi w monitorowanie i realizowanie
 Planu w zakresie działań informacyjnych i promocyjnych poprzez wymianę informacji i wspólne
 przedsięwzięcia,
 - wykorzystanie nowoczesnych technologii, takich jak internet, poczta elektroniczna,
 elektroniczna archiwizacja dokumentów, w celu usprawnienia komunikacji pomiędzy podmiotami
 uczestniczącymi w realizacji Planu.
 Wykorzystanie pomocy w ramach funduszy strukturalnych płynących z Unii Europejskiej
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 39 / 42
 - zapewnienie współpracy z instytucjami zaangażowanymi w monitorowanie i realizowanie
 Planu w zakresie działań informacyjnych i promocyjnych poprzez wymianę informacji i wspólne
 przedsięwzięcia,
 - wykorzystanie nowoczesnych technologii, takich jak internet, poczta elektroniczna,
 elektroniczna archiwizacja dokumentów, w celu usprawnienia komunikacji pomiędzy podmiotami
 uczestniczącymi w realizacji Planu.
 Wykorzystanie pomocy w ramach funduszy strukturalnych płynących z Unii Europejskiej
 uzależnione jest od poziomu świadomości w zakresie ich istnienia oraz możliwości pozyskania
 tych środków do rozwoju gminy/miejscowości. W tym celu istnieje realna potrzeba
 konsekwentnego kształtowania pozytywnego wizerunku Planu Odnowy Miejscowości.
 Realizacji polityki informacyjnej służyć mają następujące instrumenty:
 - konferencje, seminaria, wykłady, warsztaty, prezentacje propagujące informacje
 o możliwościach wykorzystania środków unijnych,
 - wizytacje projektów, ekspozycje projektów – mogą stanowić skuteczne metody prezentacji
 osiągnię ć w zakresie realizacji inicjatyw z wykorzystaniem środków Unii Europejskiej, a także
 informacje o projektach oraz ich promocja przez beneficjentów,
 - współpraca z mediami.
 13.4 Monitoring
 Monitoring umożliwia bieżącą ocenę realizacji zadań oraz celów, prognozowanie ewentualnych
 zmian w realizacji, dokonywanie bieżąc y c h k o r e k t i p o p r a w e k , p o d jęc i e d z i ałań
 zabezpieczających i naprawczych, informowanie społeczności o uzyskanych wynikach. W tym
 obszarze kluczowe znaczenie w monitorowaniu i wdrażaniu Planu będzie miała Rada Gminy. Jej
 główną rolą będzie monitoring przebiegu realizacji zadań zawartych w Planie oraz ewentualne
 interweniowanie w przypadku stwierdzenia opóźnień lub nieuzasadnionej rezygnacji z realizacji
 zadań.
 Tabela 13: Harmonogram monitorowania Planu Odnowy Miejscowości Zalezianka
 13.5 Aktualizacja
 Organem uprawnionym do aktualizacji Planu jest Zebranie Wiejskie. Uaktualnienie dokumentu
 musi być zatwierdzone przez Radę Gminy. Będzie ona dokonywana w przypadku wniesionych
 uwag.
 B I B L I O G R A F I A
 I. Podstawowe dokumenty.
 1. Plan Zagospodarowania Przestrzennego Sołectwa Zalezianka na terenie gminy Łączna.
 2. Strategia Rozwoju Gminy Łączna na lata 2007-2020, Kielce-Łączna 2007.
 3. Zarys monografii Gminy Łączna (dokument w trakcie opracowania, udostępniony przez
 Zespół Roboczy).
 II. Dane statystyczne.
 1. Dane Urzędu Gminy w Łącznej
 2. Główny Urząd Statystyczny
 III. Źródła internetowe.
 1. www.laczna.pl
 2. www.uglaczna.bip.pl
 3. www.turystyka.skar.pl
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 40 / 42
 II. Dane statystyczne.
 1. Dane Urzędu Gminy w Łącznej
 2. Główny Urząd Statystyczny
 III. Źródła internetowe.
 1. www.laczna.pl
 2. www.uglaczna.bip.pl
 3. www.turystyka.skar.pl
 4. www.pkp.pl
 5. www.targeo.pl
 SPIS TABEL
 SPIS FOTOGRAFII
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 41 / 42
 SPIS FOTOGRAFII
 ID: FQEZK-PTKLD-BZYRT-IECLI-KAGEO. Podpisany. Strona 42 / 42
 
 Data wprowadzenia: 2010-05-04 1037
 Data upublicznienia: 2010-05-04
 Art. czytany: 3243 razy
 
 
 |  |  |  Wiadomość wprowadził: Krzysztof Pastuszka |  | » Pokaż rejestr zmian dla danej wiadomości |  |  |  | 
|   |  |  |  | Urząd Gminy Łączna Czerwona Górka 1B
 26 - 140 Łączna
 
 tel. 041/25 - 48 - 960
 fax. 041/25-48-977
 
 Godziny otwarcia:
 Poniedziałek
 7.30-16.00
 Wtorek - Czwartek
 7.30-15.30
 Piątek
 7.30-15.00
 
 Kasa czynna:
 poniedziałek - piątek
 8.00-13.30
 
 ePUAP – adres skrytki podawczej: /09v7jfy1xv/SkrytkaESP
 
 Starostwo Powiatowe
 w Skarżysku-Kamiennej
 www.spskarzysko.bip.doc.pl
 
 Dziennik Ustaw
 http://dziennikustaw.gov.pl
 Monitor Polski
 http://monitorpolski.gov.pl
 
 
 |  |  |  |