|  | 
|  |  |  |  |  |  | Rada Gminy Sesje Rady Gminy
 Protokoły z sesji Rady Gminy
 2010-2014
 |  |  |  | 
| Protokół   Nr  XLI/2014 z posiedzenia Rady Gminy Łączna dnia  15 lipca 2014r. 
 Protokół   Nr  XLI/2014
 z posiedzenia Rady Gminy Łączna
 dnia  15 lipca 2014r.
 
 
 Miejsce posiedzenia  –   sala  OSP  Łączna.
 Czas trwania obrad   –   godz.  9,00  -  10,30
 
 Ad. 1
 Dnia 15 lipca 2014 roku  odbyło się  kolejne XLI  w kadencji  posiedzenie Rady Gminy Łączna,  zwołane na wniosek Wójta Gminy w trybie art. 20 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013r. poz. 594 z późn. zm.)
 Posiedzenie otworzył i przewodniczył mu   Przewodniczący Rady Gminy  p. Stanisław Starz .
 Przewodniczący Rady   na wstępie poinformował, że posiedzenie zwołane zostało na wniosek Wójta Gminy, który uzasadnił wniosek.
 Pilna konieczność zwołania posiedzenia Rady Gminy podyktowana jest potrzebą zmiany uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na wyprzedzające finansowanie inwestycji, spowodowane podpisaniem aneksu do umowy o dofinansowanie i zmianę harmonogramu dotyczącego zadania inwestycyjnego  „ Budowa kanalizacji w miejscowościach Gózd             i Łączna”.
 
 Przewodniczący Rady na początku posiedzenia powitał zaproszonych  gości i radnych.
 Wśród zaproszonych gości byli:
 - Wójt Gminy Łączna p. Romuald Kowaliński,
 - Sekretarz Gminy p. Mirosław Kopytek,
 - Skarbnik Gminy p. Alicja Miernik,
 - Radca Prawny Urzędu Gminy p. Wacław Iwanczatik,
 - Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Łącznej p. Bernardyna Wasińska,
 - Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej w Łącznej p. Jacek Śladkowski ,
 - niektórzy sołtysi gminy Łączna.
 
 Na liście obecności podpisy złożyło  12 radnych, co stanowiło  80 %  kworum Rady.
 Decyzje i uchwały podejmowane na sesji były prawomocne.
 Nieobecni radni to: Anna Chudzik, Jarosław Kątny, Monika Pająk -  wszyscy usprawiedliwieni.
 Listy obecności stanowią załącznik do protokołu.
 
 Ad. 2
 Na sekretarza obrad Przewodniczący Rady zaproponował w kolejności alfabetycznej
 radnego Edmunda Wykrotę  ,  który wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji .
 
 Ad. 3
 Przewodniczący Rady p. Stanisław Starz   przeczytał zaproponowany przez Wójta Gminy porządek obrad , po czym zapytał czy są uwagi lub wnioski do porządku obrad.
 Żadnych uwag nie zgłoszono.
 Porządek obrad stał się obowiązujący.
 
 
 
 
 1.	Powitanie i stwierdzenie kworum.
 2.	Powołanie sekretarza obrad.
 3.	Przyjęcie porządku posiedzenia.
 4.	Opinia Rady Gminy Łączna w sprawie projektu uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie podziału Powiatu Skarżyskiego na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym w wyborach do Rady Powiatu Skarżyskiego.
 5.	Pytania , wnioski, postulaty.
 6.	Udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.
 7.	Podjęcie uchwał w sprawach :
 a)	zmian budżetu Gminy Łączna na 2014 rok
 b)	zaciągnięcia kredytu na wyprzedzające finansowanie inwestycji
 c)	zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia diet dla radnych i przewodniczącego Rady Gminy Łączna
 d)	realizacji celu publicznego polegającego na udostępnieniu mieszkańcom Gminy Łączna bezpłatnego dostępu do szerokopasmowego Internetu.
 8.	Zamknięcie obrad.
 
 Ad.  4
 Opinia Rady Gminy Łączna w sprawie projektu uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie podziału Powiatu Skarżyskiego na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym w wyborach do Rady Powiatu Skarżyskiego.
 Temat omówił Sekretarz Gminy p. Mirosław Kopytek.
 Pismem z dnia 11 czerwca br. Starosta Skarżyski p. Michał Jędrys  przedłożył do zaopiniowania projekt uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego  w sprawie podziału Powiatu Skarżyskiego na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym w wyborach do Rady Powiatu Skarżyskiego.
 Sekretarz Gminy odczytał pismo Starosty , odczytał treść projektu uchwały wraz z uzasadnieniem , przedstawił radnym mapkę okręgów wyborczych.
 Dla przeprowadzenia wyborów do Rady Powiatu Skarżyskiego dokonuje się podziału na        3 okręgi wyborcze, w których będzie wybieranych 19 radnych.  Powiat Skarżyski liczy 78135 mieszkańców.  Okręg wyborczy Nr 3 obejmuje gminy: Suchedniów, Bliżyn, Łączna, Skarżysko Kościelne, z liczbą mieszkańców 30702  na który przypada 7 radnych.
 Sekretarz gminy poprosił o pytania do projektu uchwały.
 Pytań nie zgłoszono.
 Przewodniczący Rady  prosił o przegłosowanie wniosku , kto jest za pozytywną opinią w sprawie projektu uchwały o podziale Powiatu Skarżyskiego na okręgi wyborcze ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym w wyborach do Rady Powiatu Skarżyskiego.
 Rada Gminy Łączna jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała, przedłożony projekt uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie podziału Powiatu Skarżyskiego na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym w wyborach do Rady Powiatu Skarżyskiego.  ( za- 12 radnych / 12 obecnych)
 
 
 
 Ad.  5  i  6
 Pytania , wnioski, postulaty oraz udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.
 Radna Molendowska-Cieloch  -  otrzymałam dziś odpowiedź od Przewodniczącego Rady      na pismo z dnia 30 grudnia 2013r. w sprawie budowy wodociągu  do cmentarza parafialnego w Występie  i dziękuję bardzo . Treść odpowiedzi radna odczytała  dodając ,  pocieszam się , że Pan Wójt to uczyni.
 Druga sprawa,  czy prawdą jest, że na Występie  koło wieży ma być budowana spalarnia śmieci.
 Wójt Gminy p. Romuald Kowaliński  -  odpowiedział  w sprawie spalarni śmieci, że nic          o trym nie wie ,  a poza tym plan zagospodarowania przestrzennego nie zawiera żadnych zapisów o spalarni śmieci co znaczy , że nie pozwala na lokalizację tego typu inwestycji.
 Radny Litwiński  -  dodał, że nie ma żadnej obawy, nawet gdyby powstała spalarnia śmieci  nie ma żadnych skutków ubocznych. Przykładem  jest fakt, że w centrum miasta Wiednia jest największa w Europie spalarnia śmieci,  a obok za ogrodzeniem jest szpital  i nie ma żadnych problemów.
 Radny Wykrota  -   zdziwiłem się, kiedy zobaczyłem, że w porządku obrad dzisiejszej sesji  nie ma uchwał o których mówi się już kilka lat, a mianowicie w sprawie zmian planu zagospodarowania przestrzennego,  pytam więc co się dzieje.
 Wójt Gminy  -  obszernie wytłumaczył dlaczego nie ma tych uchwał.
 Otrzymaliśmy od Pana Urbanisty Studium  oraz zmiany planu zagospodarowania przestrzennego dla trzech obrębów.  Obecnie te opracowania są sczytywanie przez pracowników urzędu  i okazuje się , że występują błędy  i nie tylko pomyłki drukarskie  ale liczne błędy formalno-prawne  np.: mapy powinny być w skali 1: 2000  a  są w skali 1: 5000, w objaśnieniach definicji skrótów nie ma wszystkich wyjaśnień.  Przy podziałach geodezyjnych działek stosuje się zapis ograniczający szerokość działek, ograniczający  prawo budowlane . Sprawa wydzielania dróg w II linii zabudowy, chodzi o szerokość pasa drogowego.  To jest kilka przykładów poprawek jakie chcielibyśmy aby były wprowadzone przez Pana Urbanistę.  Postaramy się w tym tygodniu wysłać do Pana Urbanisty wszystkie materiały z prośbą o naniesienie poprawek.
 Radna Żaczek  -  stwierdziła, że kiedyś Pan Urbanista proponował nam w wypadku II linii zabudowy  wytyczać drogi i dojazdy  służebne przez swoje działki.
 Wójt Gminy  -  chodzi o zapis jaka kategoria drogi ma być  a  nie o to czy w ogóle droga  ma być.   Sprawa dotyczy głównie  terenów wzdłuż drogi ekspresowej od strony zachodniej.
 Radna  Żaczek  -  zadała kilka pytań :
 1/  czy grupa robót jeszcze pracuje
 2/  kto jest odpowiedzialny za jakość wody w zbiorniku Jaśle ,  bo nie tak dawno pływały śnięte  ryby.
 3/ prosiła o posprzątanie przystanku w Łącznej, wykoszenie rowów  i  naprawienie rozebranej barierki
 4/ pracownicy firmy budującej kanalizację nad posesją nr 35-36  weszli w chodnik dlatego uważam, że powinni go naprawić całkowicie.
 
 Wójt Gminy udzielił odpowiedzi.
 Grupa robót pracuje, ostatnio wykonują prace nad zalewem Jaśle.
 Jakość wody w zalewie Jaśle badał Sanepid, pobrano próbki wody  i Sanepid wydał decyzję, że woda jest czysta i kąpielisko dopuszczono do użytku.  Obecnie nie ma śniętych ryb.
 Przystanek w Łącznej stanie w tym tygodniu. Barierkę naprawią pracownicy grupy robót.
 
 
 
 Wójt Gminy p. Kowaliński  – przekazał następnie pewne informacje i problemy dotyczące budowy kanalizacji Gózd- Łączna.
 Od mieszkańców wpływa bardzo dużo podań o wymianę studzienek  z betonowych na plastikowe.  Wszystkie takie podania opiniujemy pozytywnie .
 Firma  wywiązuje się z prac bardzo dobrze , na dzień dzisiejszy wykonano już ponad 6 km      ( na ponad 8 km)  kolektora głównego kanalizacji.
 Mamy poważny problem z lokalizacją przepompowni na nieruchomości Państwa Ziółkowskich, ponieważ wycofali się ze zgody na lokalizację.
 Chcieliśmy przenieść przepompownię po stronie zachodniej starodroża „siódemki”  ale mieszkańcy nie wyrażają zgody, w związku z czym może zdarzyć się taka sytuacja, że mieszkańcy na odcinku od drogi gminnej do Osełkowa  do kapliczki nie będą mieli możliwości podłączenia się do kanalizacji. Przepompownię gdzieś musimy umieścić, jeśli nie znajdziemy innego miejsca to zlokalizujemy ją na terenie ZGK.
 Radny Litwiński   -  przypomniał i podpowiedział,  że jest tam w pobliżu działka gminna odkupiona od Państwa Domańskich, można na niej zlokalizować przepompownię, na co Wójt Gminy odpowiedział, że przeanalizujemy to.
 Przewodniczący Rady  -  prosił o uzupełnienie na starodrożu „siódemki” znaków drogowych na wysepkach,  albo rozebranie kostki z wysepek bo stwarzają zagrożenie.
 Inna sprawa to proszę o wykoszenie działek wzdłuż chodnika w Goździe,  gdzie właściciele  mieszkają daleko.
 Wiceprzewodniczący Rady p. Bodan Pająk  -  poinformował o zajściu przy odbiorze odpadów, gdzie w Łącznej mieszkanka postawiła szkło i jej nie zabrali.
 Wójt Gminy  -  wyjaśnił, że trzeba stosować się do harmonogramu, jeśli w harmonogramie nie ma odbioru szkła to nie zabiorą, bo każdy rodzaj odpadu zabiera inny samochód.
 Przy tej okazji Pan Wójt poinformował, że rozstrzygnięty został konkurs na stanowisko młodszy referent do spraw gospodarki odpadami.  Złożono 5 ofert,  decydujący był ukończony kierunek ochrona środowiska,  a poza tym musimy stosować  ustawę o pracownikach samorządowych.
 Radny Wisowaty  -  zgłosił dwa wnioski:
 1/  pytał jak postępują prace przy remoncie starej szkoły i czy rozwiązany został problem       z sąsiadem Panem Kabała.
 2/ prosił o przybliżenie możliwości ogrzewania z nowej kotłowni bloku i budynków urzędu.
 Wójt Gminy  -  udzielił wyczerpującej odpowiedzi.
 Remont szkoły postępuje, na ukończeniu jest elewacja zewnętrzna budynku.  Nadal kontrowersyjna jest sprawa ściany południowej od strony sąsiada Pana Kabały. W rozmowie z Panem Kabałą proponowałem wydzielić działkę szerokości  4 m z sąsiadującej działki gminnej od strony drogi kolejowej  na rzecz nieruchomości Pana Kabały , w zamian za pas    4 m gruntu za ścianą szkoły od strony Pana Kabały.   Pan Kabała nie  wyraził zgody na zamianę.  Zrobiłem to słownie  bo nie mam upoważnienia Rady Gminy do wystąpienia na piśmie.
 Wszczęte zostało ponowne postępowanie  i czym się zakończy nie wiadomo bo sprawa jest bardzo trudna.  Uchylenie decyzji o pozwoleniu na budowę,  będzie wiązało się z wieloma bardzo ważnymi problemami łącznie  ze wstrzymaniem prac.   Na razie prace trwają.
 Gdyby nawet się coś złego zadziało,  konsekwencje powinien ponieść Powiat bo myśmy decyzję i wszelkie inne dokumenty posiadali.
 Prawo budowlane mówi tak, że jeśli wykonuje się remont budynku  a nie zmienia się obrysu budynku, wysokości i ilości otworów  nie ma obowiązku informowania sąsiadów.
 
 
 Kierownik ZGK p. Śladkowski  -  poinformował, że Zakład Gospodarki Komunalnej przejmie nową kotłownię ponieważ szkoła nie może wystawiać faktur dla wspólnoty mieszkaniowej.
 Poza tym koszty ogrzewania olejowego stale rosną.  Obecnie robimy próby ciśnieniowe ciepłociągu.  Do 15 września br. musimy być gotowi do przesyłu ciepła, bo później może być za późno.
 Radny Litwiński  -  pytał czy w negocjacjach z panem Kabałą była analizowana możliwość zamiany 4 m gruntu od strony boiska .  Mogę spróbować podjąć się negocjacji.
 Wójt Gminy  -  gdyby Pan Kabała był zainteresowany taką zamianą ,  nie byłoby problemu ze strony władz gminy.  Jeśli ktoś da radę pomóc to proszę bardzo.
 Nie mam możliwości wystąpienia na piśmie do Pana Kabały , dlatego mam taką propozycję aby przegłosować upoważnienie dla Wójta Gminy do występowania  na piśmie w sprawie zamiany gruntu z Panem Kabałą.  Proszę o przegłosowanie wniosku, w tym również upoważnienie radnego Litwińskiego do prowadzenia negocjacji.
 Radny Dąbek  -  wnioskował o poprawienie drogi w Zajamniu, o bardziej trwałą naprawę drogi aby po każdym deszczu kruszywo nie spływało.
 Wójt Gminy  -  doraźnie drogę poprawimy,  ale ukształtowanie korony drogi, czy wycięcie rowów i odwodnienia to są koszty.
 Przy okazji Pan Wójt poinformował o kosztach drogi Klonów Budy.  Całkowity koszt brutto od szkoły do pierwszego zakrętu Klonów Budy tj.  768 m   wynosi  555 200 zł ,  a w budżecie mamy tylko 200 000 zł.
 Radny Januchta  -  w związku z łącznikiem Zagórze-Zaskale proponował aby w przyszłości pomyśleć o komunikacji zbiorowej do Kielc i do Skarżyska.
 Radna Molendowska-Cieloch  -  powtórnie wnioskowała o dopisanie „Kielce”  na znaku drogowym w Występie  oraz zapytała dlaczego część kostki brukowej nadal pozostała  na chodniku Stara Występa.
 Wójt Gminy  -  odnośnie kostki odpowiedział, że ten kawałek specjalnie zostawiliśmy koło pomnika aby było lepiej dojść czy stanąć.
 Innych pytań nie zgłoszono.
 Przewodniczący Rady  -  poprosił o przegłosowanie wniosku o upoważnienie Wójta Gminy  oraz radnego Litwińskiego do prowadzenia negocjacji z Panem Kabałą, w zakresie zamiany gruntu.
 Wójt Gminy -   dodał  dla rozjaśnienia , że po pozytywnych ustaleniach z Panem Kabałą, każdą dalszą decyzję o podziale działek czy zamianie gruntów  podejmować będzie Rada Gminy.
 Rada Gminy  udzieliła takiego upoważnienia dla Pana Wójta  oraz radnego Litwińskiego   jednogłośnie  (za-  11 radnych/11 obecnych podczas głosowania).
 
 Ad. 7  a)
 Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu Gminy Łączna  na 2014 rok.
 Skarbnik Gminy p. Alicja Miernik  -  omówiła projekt uchwały.
 Zaproponowana zmiana budżetu  dotyczy § 11 ust. 3 uchwały budżetowej tj. limitów zobowiązań na spłatę kredytów.
 Na ostatniej sesji  podejmowaliśmy taką uchwałę  ale wynikła różnica z aneksu do umowy  na budowę kanalizacji Gózd-Łączna.  Wymagana jest zbieżność w uchwale budżetowej i w umowie o dofinansowanie.
 Przewodniczący Rady  -  przeprowadził głosowanie za przyjęciem uchwały.
 Uchwała  Nr  XLI/278/2014
 Rady Gminy Łączna z dn. 15.07.2014r.
 Została podjęta jednogłośnie  (za-12 radnych /12 obecnych)
 Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
 
 Ad. 7  b)
 Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na wyprzedzające finansowanie inwestycji.
 Skarbnik Gminy p. Alicja Miernik  -  omówiła projekt uchwały
 Uchwała jest konsekwencją aneksowania umowy o dofinansowanie z Urzędem Marszałkowskim.
 Pytań nie zgłoszono.
 Przewodniczący Rady  -  przeprowadził głosowanie za przyjęciem uchwały.
 Uchwała  Nr  XLI/279/2014
 Rady Gminy Łączna z dn. 15.07.2014r.
 Została podjęta jednogłośnie  (za-12 radnych /12 obecnych)
 Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
 
 Ad. 7  c)
 Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia diet dla radnych i przewodniczącego Rady Gminy Łączna.
 Uchwałę przedstawił  Sekretarz Gminy p. Mirosław Kopytek.
 W maju 2011 r. była podjęta uchwała w sprawie ustalenia diet dla radnych i przewodniczącego Rady Gminy Łączna. Uchwała jest ważna , tylko proponujemy dodać        w § 2  p. 5   o treści „ w przypadku pełnienia w danym miesiącu funkcji radnego przez czas krótszy niż cały miesiąc wypłata diety dokonywana będzie  w wysokości proporcjonalnej do czasu pełnienia tej funkcji.”
 Radny Wykrota  -  zapytał na jakich przepisach się opieramy przy podejmowaniu tej uchwały.
 Sekretarz Gminy  -  odpowiedział, że na ustawie o samorządzie gminnym   oraz rozporządzeniu  Rady Ministrów  z dnia 26 lipca 2000 r. w sprawie maksymalnej wysokości diet przysługujących radnemu gminy.
 Innych pytań nie zgłoszono.
 Przewodniczący Rady  -  przeprowadził głosowanie za przyjęciem uchwały.
 Uchwała  Nr  XLI/280/2014
 Rady Gminy Łączna z dn. 15.07.2014r.
 Została podjęta większością głosów
 (za-11 radnych, przeciw-0, wstrzymał się-1,  /12 obecnych)
 Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
 
 Ad. 7  d)
 Podjęcie uchwały w sprawie realizacji celu publicznego polegającego na udostępnieniu mieszkańcom Gminy Łączna bezpłatnego dostępu do szerokopasmowego Internetu.
 Uchwałę przedstawił  Sekretarz Gminy p. Mirosław Kopytek.
 Podjecie niniejszej uchwały daje możliwość podjęcia działań, w porozumieniu z Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w celu utworzenia na terenie Gminy Łączna sieci bezpłatnych publicznych punktów dostępu do sieci szerokopasmowego Internetu.
 Zgoda Rady Gminy  potrzebna jest na zakup anteny, działającej w promieniu  100-150 m  dając możliwość odbioru Internetu  w promieniu tych metrów.  Inne miasta i gminy już to stosują. Po podjęciu uchwały dalsze kroki podejmie Urząd z informatykiem.
 Radny Dąbek  -  zapytał z jakiej przepustowości korzysta Urząd.
 Sekretarz Gminy  -   Urząd korzysta  z  Neostrady o  szybkości 10- 20 ,  i nie będzie to zakłócało funkcjonowania pracy Urzędu.
 Innych pytań nie zgłoszono.
 
 
 Przewodniczący Rady  -  przeprowadził głosowanie za przyjęciem uchwały.
 Uchwała  Nr  XLI/281/2014
 Rady Gminy Łączna z dn. 15.07.2014r.
 Została podjęta większością głosów
 (za-12 radnych /12 obecnych)
 Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
 
 
 Ad. 8
 Porządek obrad został wyczerpany .
 Przewodniczący Rady  podziękował wszystkim za udział , zakończył i zamknął kolejne  posiedzenie Rady Gminy Łączna.
 
 
 
 
 
 Protokół sporządziła                                        Sekretarz obrad
 
 Halina Dziarmaga                                           Edmund  Wykrota
 
 
 Data wprowadzenia: 2014-09-19 1035
 Data upublicznienia: 2014-09-19
 Art. czytany: 4876 razy
 
 
 |  |  |  Wiadomość wprowadził: Krzysztof Pastuszka |  | » Pokaż rejestr zmian dla danej wiadomości |  |  |  | 
|   |  |  |  | Urząd Gminy Łączna Czerwona Górka 1B
 26 - 140 Łączna
 
 tel. 041/25 - 48 - 960
 fax. 041/25-48-977
 
 Godziny otwarcia:
 Poniedziałek
 7.30-16.00
 Wtorek - Czwartek
 7.30-15.30
 Piątek
 7.30-15.00
 
 Kasa czynna:
 poniedziałek - piątek
 8.00-13.30
 
 ePUAP – adres skrytki podawczej: /09v7jfy1xv/SkrytkaESP
 
 Starostwo Powiatowe
 w Skarżysku-Kamiennej
 www.spskarzysko.bip.doc.pl
 
 Dziennik Ustaw
 http://dziennikustaw.gov.pl
 Monitor Polski
 http://monitorpolski.gov.pl
 
 
 |  |  |  |